Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning Dansk Gymnasiereform 2016
Blogger Louise sorthvid komp

Hip for FIP

25. marts 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Jeg har netop været et smut i Odense for at deltage i årets FIP for htx dansklærere, og jeg må sige, det var et vellykket arrangement på flere måder. 

Mine forventninger var ellers ikke høje, da jeg tog afsted, for det, jeg egentlig tog afsted for, var at blive klogere på de skriftlige genrer, som har ændret sig noget med den nye reform. Til min skuffelse opdagede jeg dog en måned forinden, at kurset primært omhandlede digitalisering, og at dagen ville være fyldt med oplæg og tilhørende workshops. Heldigvis havde jeg fået lov til at følges med flere af mine danskkolleger, så uanset hvad, var jeg sikret, det ville blive en hyggelig tur.

Da vi ankom om morgenen, blev vi budt på lidt morgenmad, og vi fik mulighed for at hilse på vores fagkonsulent, hvor vi gjorde opmærksomme på, at vi havde håbet, der også havde været tid til alle vores spørgsmål. Dette tog han heldigvis til sig, og med fare for at hele tidsplanen røg, gav han sig tid til at forklare og afklare.

Der viste sig at være en hel del med de samme spørgsmål som os, og det var rart at kunne se, det ikke bare var os, der ikke helt havde knækket koden. I løbet af spørgetiden blev vi fx klogere på, at der nu igen er tilknyttet en metarefleksion til kronikopgaven, ligesom ordet redegørelse nu er forsvundet helt fra det nye opgavesæt. Ordet var ganske vist førhen også fjernet som dissideret genre, men ordet indgik, hvis eleverne ønskede at skrive en “analyse, diskussion og vurderings” – opgave.

Derudover fik vi talt om problemet med kun at læse mellem 1200-1400 antal sider fordelt på tre år, når man også skal igennem seks værker. Disse værker skal virkelig ikke være lange, hvis man ser det i dette perspektiv.

Vi fik ligeledes understreget, at det er smart at tænke i færre forløb, så længe der er et krav om, at der skal stilles spørgsmål til alle forløb uanset antallet af elever, der skal op. Alt i alt var det en rigtig god følelse at sidde i et fællesskab, hvor der blev fundet tid til dette. Uden hast eller jag eller hvor man følte, man stillede et tosset spørgsmål.

Nu skulle man så tro, at tidsplanen skred en hel del, men nej. Alt fungerede effektivt, foredragsholderne overholdt deres afsatte tid, til gengæld røg der en workshop, som vi talte lidt om over frokosten.

Jeg kan varmt anbefale folk fremover at deltage i årets Fip-kurser. Man kan få nogle hyggelige snakke med ens fagfæller og en god portion inspiration til undervisningen: Hip for FIP. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Skriftlige udfordringer

  • 67858132-F261-4B85-A352-C808C6345F8A_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Afskaf NV og skab plads til en stærkt tiltrængt styrkelse af naturvidenskaben i gymnasiet

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Blog Undervisning

    Terminsprøve i skriftlig dansk

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    Fuld af håb

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater