Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning Dansk Gymnasiereform 2016
Blogger Louise sorthvid komp

Hip for FIP

25. marts 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Jeg har netop været et smut i Odense for at deltage i årets FIP for htx dansklærere, og jeg må sige, det var et vellykket arrangement på flere måder. 

Mine forventninger var ellers ikke høje, da jeg tog afsted, for det, jeg egentlig tog afsted for, var at blive klogere på de skriftlige genrer, som har ændret sig noget med den nye reform. Til min skuffelse opdagede jeg dog en måned forinden, at kurset primært omhandlede digitalisering, og at dagen ville være fyldt med oplæg og tilhørende workshops. Heldigvis havde jeg fået lov til at følges med flere af mine danskkolleger, så uanset hvad, var jeg sikret, det ville blive en hyggelig tur.

Da vi ankom om morgenen, blev vi budt på lidt morgenmad, og vi fik mulighed for at hilse på vores fagkonsulent, hvor vi gjorde opmærksomme på, at vi havde håbet, der også havde været tid til alle vores spørgsmål. Dette tog han heldigvis til sig, og med fare for at hele tidsplanen røg, gav han sig tid til at forklare og afklare.

Der viste sig at være en hel del med de samme spørgsmål som os, og det var rart at kunne se, det ikke bare var os, der ikke helt havde knækket koden. I løbet af spørgetiden blev vi fx klogere på, at der nu igen er tilknyttet en metarefleksion til kronikopgaven, ligesom ordet redegørelse nu er forsvundet helt fra det nye opgavesæt. Ordet var ganske vist førhen også fjernet som dissideret genre, men ordet indgik, hvis eleverne ønskede at skrive en “analyse, diskussion og vurderings” – opgave.

Derudover fik vi talt om problemet med kun at læse mellem 1200-1400 antal sider fordelt på tre år, når man også skal igennem seks værker. Disse værker skal virkelig ikke være lange, hvis man ser det i dette perspektiv.

Vi fik ligeledes understreget, at det er smart at tænke i færre forløb, så længe der er et krav om, at der skal stilles spørgsmål til alle forløb uanset antallet af elever, der skal op. Alt i alt var det en rigtig god følelse at sidde i et fællesskab, hvor der blev fundet tid til dette. Uden hast eller jag eller hvor man følte, man stillede et tosset spørgsmål.

Nu skulle man så tro, at tidsplanen skred en hel del, men nej. Alt fungerede effektivt, foredragsholderne overholdt deres afsatte tid, til gengæld røg der en workshop, som vi talte lidt om over frokosten.

Jeg kan varmt anbefale folk fremover at deltage i årets Fip-kurser. Man kan få nogle hyggelige snakke med ens fagfæller og en god portion inspiration til undervisningen: Hip for FIP. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Tomas-Bjoern-Pedersen-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Den nationale danske stil er en grundstødt blåhval

  • Blogger-Louise-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Træning af tidsforbruget!

  • Blogger-Louise-sorthvid-komp-aspect-ratio-348-234
    Blog

    …Men det er simpelthen ikke godt nok!

  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Skriftlige udfordringer

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater