Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Undervisning
Helene-Magnus sorthvid

Giv tid til de faglige foreninger

6. oktober 2020
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

De fleste gymnasielærere er medlem af en eller flere af de faglige foreninger; Historielærerforeningen, Matematiklærerforeningen, Billedkunstlærerforeningen osv., og det er svært at overdrive deres betydning. Foreningerne sikrer den løbende faglige opdatering gennem medlemsblade, hjemmesider og Facebookgrupper, sparrer med fagkonsulenterne om bekendtgørelserne, udgiver undervisningsmaterialer, driver materialebanker, afholder efteruddannelseskurser, laver politisk lobbyarbejde og meget mere. Med andre ord skaber de kvalitet, både i den daglige undervisning og i gymnasiesektoren generelt – og det endda i en tid, hvor den kvalitet er under hårdt pres fra et stigende arbejdstempo.

Svært at få tid til arbejdet
Desværre rammer det pres også de faglige foreninger, der er baseret på frivilligt arbejde. Det er foreningernes bestyrelsesmedlemmer, der tager ansvaret for at løfte de mange opgaver, og for nogle af dem betyder foreningsarbejdet, at det er svært at få det ordinære arbejdsliv til at hænge sammen. Gymnasielærere arbejder i forvejen ofte både om aftenen og i weekenden, og frivilligt arbejde giver kun en endnu dybere arbejde-/privatlivskonflikt.

Samtidig kan det være en stor udfordring at få skemaet til at hænge sammen, når foreningsaktiviteterne lægges på arbejdsdage – hvilket i særlig grad rammer de skoler, der har flere lærere i de faglige bestyrelser. Endelig er der desværre også lærere, der ikke møder forståelse for foreningsarbejdet hos deres ledelse, og må se langt efter en ryddet skemadag til et bestyrelsesmøde eller et foreningskursus. Der er en række eksempler på, at engagerede lærere må forlade foreningsarbejdet af netop disse årsager.

Behov for en central løsning
Det er egentlig ret fantastisk, at vi har gymnasielærere, der brænder så meget for deres fag, at de er villige til at arbejde frivilligt for at dyrke og udvikle dem til gavn for os alle. Men arbejdspresset i sektoren rammer også de faglige foreninger, nu – hvor vi mere end nogensinde har behov for deres kreativitet og overskud. Vi risikerer, at de faglige foreningers arbejde skrumper ind, og at nogle endda helt må indstille aktiviteterne. Det må ikke ske.

Derfor opfordrer vi lederforeningerne til at holde hånden under de faglige foreninger. Det kunne for eksempel være en model, hvor bestyrelsesmedlemmerne sikres timer fra en central pulje, så de kan deltage i de nødvendige møder og kurser. Alle skoler har nemlig stor gavn af de faglige foreningers arbejde, og derfor bør det være en fælles opgave at sikre deres overlevelse. Det vil samtidig være en vigtig anerkendelse af de faglige foreningers arbejde og et vink med en vognstang til de ledelser, der ikke sætter pris på deres læreres engagement.

Helene Caprani, medlem af GL’s hovedbestyrelse, medlem af Historielærerforeningen, Foreningen af Lærere i Samfundsfag og bestyrelsesmedlem i Spansklærerforeningen

Magnus Porse, tillidsrepræsentant på Viborg Gymnasium og medlem af Historielærerforeningen og Dansklærerforeningen

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater