Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Undervisning Arbejdsglæde
Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

Gertrude Stein og arbejdsglæden

4. januar 2021
Skrevet af_
Marie Trier

Alt om corona og onlineundervisning tilsidesat: Min største præstation i 2020 var at undervise i T.S. Eliot og Gertrude Stein. Det var supplerende, nuvel, i et forløb om Hemingway og The Lost Generation, men alligevel.

Det var fedt! Eleverne tog virkelig godt imod den svære poesi. Jeg kunne tydeligt mærke deres åbenhed og nysgerrighed samt en begejstring, som overraskede mig – og begejstrede mig!

Desværre er successen bygget på en hemmelighed. Noget, som jeg ikke må tale om. Noget, som jeg da slet ikke må skrive: Jeg brugte meget lang tid på forberedelsen til netop denne del af forløbet. Alt for lang tid. Ups. Undskyld! Jeg kunne ikke lade være.

Men det er jo ikke så godt, hvis vi begynder at arbejde mere end det, vi bør. Så kan man spare og spare på sektoren, men bevare den gode kvalitet, fordi lærerne alle føler sig kaldet til at knokle på egen hånd.

Men jeg kunne som sagt ikke lade være. Det interesserede mig for meget, og det blev en æressag at konstruere et godt og meningsfuldt modul med den så svært tilgængelige litteratur. Lysten drev værket. Tilfældigvis havde jeg også god tid lige på det tidspunkt. Resultatet af denne lyst og den ekstra tid var altså god undervisning.

Er manglende tid til at nørde på egen hånd dermed lig med dårlig undervisning? Ikke nødvendigvis. Men hvis man aldrig har tid til at blive varmet lidt indeni ved sit arbejde, så tvivler jeg på, at man kan blive ved med at være en spændende underviser. Uanset hvad, bliver det et meget trist arbejdsliv.

Jeg er ikke fan af hverken timetælling eller at arbejde for meget. Jeg er fan af arbejdsglæde og lyst. Mange oplever desværre i disse år, at udbrændthed og manglende sammenhæng mellem arbejde og familieliv – og indimellem ligefrem klinisk stress – er kendetegnende for arbejdsmiljøet. Et miljø, hvis spirer er omprioriteringsbidrag, overenskomster og reform. Man har for travlt. Læs: Flere går ned i tid. Jeg er selv på deltid – dog også pga. udfordringer i familien. Men vigtigt at nævne er: Det handler for mig ikke kun om tid, men også om overskud: Om rum i min hjerne; om mængden af personer og sager, der skal holdes styr på.

Den nye finanslov sikrer flere penge til sektoren med henblik på at løfte kvaliteten af undervisningen – et lys i pandemiens skygge. Nu må vi se, hvor det ender, men udgangspunktet er godt. OK-21 spiller selvfølgelig også en rolle i hele balladen.

Mit håb er, at en tilbageførsel af midler er lig med en tilbageførsel af arbejdsglæde.

For mens arbejdsglæde kan være et mål i sig selv, er jeg overbevist om, at arbejdsglæde og overskud tillige er en direkte vej til bedre undervisning. Dermed lærer eleverne simpelthen mere.

Vi kender forhåbentlig alle den begejstring og den velvilje, vi får retur, når eleverne mærker, at vi virkelig brænder for stoffet og nyder at være dér sammen med dem. Det engagement, eleverne hermed frembringer og udviser, hænger direkte sammen med deres udbytte.

Jeg krydser fingre for, at dette forhold får mere fokus i fremtiden.

Gertrude Stein havde måske ikke lige gymnasielæreres arbejdsmiljø i tankerne, da hun vendte og drejede ord om glæde og nødvendighed, men jeg føler mig alligevel kaldet til at citere fra ‘Sacred Emily’, som jeg læste med 3.m:

Happy happy happy / All the, chose. / Is a necessity. / Necessity. / Happy happy happy all the. / Happy happy happy all the. / Necessity. / Remain seated. / Come on come on come on on. / All the close. / Remain seated. / Happy. 
(Gertrude Stein: af ‘Sacred Emily’ (1913)).

I håb om mere arbejdsglæde fremover: Godt nytår!

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    En time er ikke bare en time

  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kampen for den motiverede elev

  • Janne-Plauborg-komp-aspect-ratio-348-234
    Blog

    En kontrastfyldt sommer

  • blogger Rene Vester Kjær

    Jeg elsker tværfaglighed

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Hvor blev det sociale af?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater