Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Arbejdsglæde
bloggerlouise_daugaard_madsen

Hvor blev det sociale af?

28. april 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg indrømmer blankt – det sociale liv omkring mig betyder rigtig meget. Det er medvirkende til, at mit job ikke blot er et job, men rent faktisk en fornøjelse, og noget jeg ser frem til hver dag.

Det sociale kan naturligvis komme til udtryk på flere måder: det kan være en lille samtale i frokoststuen over en kop te, hvor weekendens strabadser vendes, eller når lærerne midt i deres forberedelse indvier hinanden i en morsom bemærkning eller to.
Det sociale kan blive et lille afbræk i en ellers hektisk hverdag og få en til at føle sig værdsat og set. Kort sagt mener jeg ikke, man skal undervurdere betydningen af det sociale på ens arbejdsplads, og man bør gøre noget for at fastholde, at dette forbliver en del af hverdagen. Dette gælder såvel ledere som medarbejdere.

Med OK 13 og de nye tiltag skete der for mig at se forandringer, ikke blot fagligt set, men så sandelig også socialt. Folk magtede ikke at være på stedet mere end højst nødvendigt, og det ellers så høje humør blev for en stor del erstattet af frustration og stress. Før i tiden var vores frokoststue ofte helt fyldt, over frokosten blev der hygget, talt, udvekslet erfaring, men nu- nu skal de fleste til møder eller nå at forberede sig eller har simpelthen blot brug for at få klaret hovedet.

Fornylig var jeg til gallafest med eleverne, og trods det at middagen blev betalt for lærerne, valgte kun få af disse at møde op. Dette til stor fortrydelse for både elever og de fremmødte kollegaer. Elever lægger meget mere mærke til, om vi er til stede, end vi tror, og flere udtrykte klar ærgrelse over den manglende opbakning.

Jeg har ligeledes prøvet at arrangere en påskehyggeaften for lærerne, men heller ikke dér var der den store deltagelse. Folk udtalte, det var super med et arrangement som dette, men undskyldninger var der flere af. Det skal dog siges, at de, der mødte op, fik en vældig hyggelig aften, som først sluttede sent.

Det ærgrer mig, at det sociale i stigende grad bliver nedprioriteret på arbejdspladsen. Jeg kan godt se, det er et bekvemt sted at skære ned, hvis man er i tidspres, men omvendt forsvinder meget af det, der er med til at gøre en hverdag overkommelig. Man bør ikke undervurdere såkaldt small-talk, for har man en god kommunikation internt, er det meget lettere at få sammensat tværfaglige forløb.

Mit stille håb er, at tendensen vender igen, for der er intet værre end en arbejdsplads, hvor man ikke bliver anerkendt og set, ikke blot som faglig lærer, men så sandelig også som person.  

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær

    Jeg elsker tværfaglighed

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    En time er ikke bare en time

  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kampen for den motiverede elev

  • Janne-Plauborg-komp-aspect-ratio-348-234
    Blog

    En kontrastfyldt sommer

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Gertrude Stein og arbejdsglæden

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater