Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
PædagogikUndervisning Fremmedsprog
Jens Folke Kaarsholm

Frygten for det fremmede sprog

20. august 2019
Skrevet af_
Jens Folke Kaarsholm

Det er desværre nødvendigt at starte denne tekst med en triviel oplysning om, at mit engelsk er så godt, som det nu skal være, når man underviser i det, mens mit tysk, ifølge mit ikke helt opdaterede cv, befinder sig på det flygtigt formulerede ’samtaleniveau.’ Lad mig nu på bagkant af denne disclaimer flyve sydpå til en frisk og kontekstbelejlig ferieanekdote.

Efter et par timers nydelse og dyrkelse af de friere fartgrænser på en tysk motorvej, træder jeg ind på en tankstation. Da jeg ligefremt forsøger mig med en henvendelse til servicepersonalet på det kasusrige lokalsprog, falder svaret prompte – på engelsk. Lige dér bliver jeg brutalt og nådesløst erklæret uegnet til samtale på tysk, ironisk nok ved levering af en sindig høflighedsfrase.

Som en rimelig erfaren gymnasiel engelskunderviser bliver situationen i min optik blot til en hyggelig historie, der kan hives op af posen, når en eller anden skal lattermildnes. Men oplevelsen får mig igen til at tænke over, hvad elever på min arbejdsplads gennemgår, når jeg afkræver dem mundtlig og skriftlig kommunikation på andet end deres modersmål.

Det ene menneske kan opleve det som en kedsommelig rutine, det andet som en lejlighed til blær, det tredje som et overgreb, der kan ætse sig ind i op til flere nætters forgæves søvnbestræbelser. Tænk hvis ordvekslingen fra tankstationen fandt sin pendant i et klasseværelse. En elev forsøger en banal bemærkning på det sprog, læringen er helliget, læreren udviser overbærenhed ved at svare på et sprog, den anden må formodes at være mere fortrolig med. Det vil være en større ydmygelse end at trykke på et medbragt båthorn, tænker jeg.

Da jeg påbegyndte mit arbejde som gymnasielærer i hf-regi, var den hyppigt tilbagevendende frygt for fremmedsprog hos mange forskellige elevtyper en kilde til forbløffelse hos mig. Ens forståelse af verden formes af ens kulturelle referencepunkter, og fremmede sprog er altid fløjet om ørerne på mig som overlappende stationer i en bilradio. Jeg er således forfaldet til den altid farlige automatantagelse om, at min afslappethed overfor en given udfordring må være relativt universel. Siden er forbløffelsen blevet erstattet af en milevid respekt for problemet og en konstant søgen efter en løsning. Ingen skal være bange for det fremmede sprog i mit klasselokale, lyder mit mantra. Men rejsen mod ambitionens forløsning er ingen tur på tankstationen. Den er for mange en bjergbestigning, hvor ilten forsvinder mærkbart højdemeter for højdemeter. Til sidst kan man næsten ikke få vejret.

Eleven med frygt for det fremmede sprog kan ikke uden videre placeres i en bred fagligt svag kasse. Ofte er denne elev naturvidenskabeligt stærk, samfundsfagligt velfunderet eller begge dele. Frygten har sikkert op til flere psykologiske forklaringer, jeg hverken kan eller skal bryde min hjerne med. Men jeg går på arbejde hver dag for at få frygten til at svinde – nu med en personlig erfaring ud i sproglig utilstrækkelighed. Der er sikkert andre fra langt tilbage, jeg har fortrængt, men lad denne blive i min bevidsthed. Jeg kan bruge den til noget, og det kan andre måske også.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Untitled-design-1-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Fremtiden er åben – hvorfor lukke døren?

  • Janne-Plauborg-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Sprogundervisningen er ikke gammeldags og umoderne

  • Billede-28.05.2025-kl.-14.03-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os tale om det relevante 

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • 2-1-Mikael-Busch-.jpg
    Debat

    Er alle fremmedsprog lige vigtige?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater