Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Eksamen
Anne_Boie J Ny

Facebook – der mødes vi

30. april 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Let’s face it – Facebook bringer sindene i kog! Skal vi forbyde det i timerne? Skal eleverne have lov til at smutte på Facebook ind i mellem, så længe det ikke forstyrrer de andre?

Let’s face it – Facebook bringer sindene i kog! Skal vi forbyde det i timerne? Skal eleverne have lov til at smutte på Facebook ind i mellem, så længe det ikke forstyrrer de andre? Skal vi være venner med vores elever på Facebook? Kan Facebook bruges i faglige sammenhænge? Hvad er egentlig Facebooks styrker og svagheder?

Som jeg ser det, er Facebooks store styrke, at alle elever er på – og helst hele tiden. Hvis vi gerne vil være, hvor eleverne er, så er Facebook et oplagt sted at mødes. Det er nemt og hurtigt at give sin mening til kende, så måske kan der skabes mere dialog, fx i forbindelse med formativ evaluering.

Ulempen ved Facebook er alle distraktionerne fra vennernes opdateringer. Jeg ville ikke forvente at kunne holde elevernes koncentration omkring noget fagligt ret lang tid ad gangen på Facebook, men sandsynligvis i længere tid end uden for Facebook.

Jeg har tænkt mig at bruge Facebook til eksamensrepetition. Min plan er at oprette en lukket gruppe. På den måde behøver eleverne og jeg ikke at være venner, og det, de poster i gruppen, kommer ikke op på deres tidslinje, så jeg undgår problematikken med, at det ikke er så sejt at være med i en undervisningsgruppe. Udefrakommende kan heller ikke blande sig i, hvad der foregår i gruppen. På den måde håber jeg, at gruppen bliver et trygt område for eleverne.

Planen er, at de skal spørge hinanden (og mig) og diskutere muligheder og faglige problemer undervejs i Facebookgruppen i den periode, hvor vi repeterer. De skal udarbejde nogle produkter i grupper: et noteark med disposition og nøglebegreber indenfor et område af kernestoffet samt en 7-8 min. film eller screencast, hvori kernestofområdet præsenteres. Eleverne får via Facebooksiden feedback, både undervejs og på deres produkter. Til sidst skulle der gerne ligge en masse supergodt, velreflekteret og gennemarbejdet eksamensmateriale i Facebookgruppen. Hvis eleverne vil, kan de fortsætte aktiviteten i gruppen i læseferien, og på den måde hjælpe og inspirere hinanden.

Eleverne har i forvejen oprettet Facebookgrupper uden om os lærere. Desværre medfører det ofte, at fejllæring florerer og breder sig uden at nogen stopper det. Derfor vil jeg gerne have dem til at arbejde i min gruppe, så jeg kan hjælpe og støtte fagligt. Jeg vil også gerne fremme, at der foregår noget fagligt der hvor de alligevel hele tiden er. På den måde håber jeg, at der kommer mere diskussion, feedback og idéudveksling.

Om mine intentioner med eksamensrepetitionen lykkes, vil de næste par uger vise. Hvis det ikke lykkes, må eleverne give mig andre ideer til, hvordan Facebook kan bruges konstruktivt i undervisningen.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Julian sorthvid

    Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

  • Blogger Louise

    Eksamen- gaven til den flittige elev- eller kampen for overlevelse.

  • Anne Boie Johannesson

    Glimt fra Gymnasiedage.dk

  • Anne Boie Johannesson

    Hvad skal en hue kræve?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Bekymrende tendenser

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater