Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Ungdomskultur
FullSizeRender2

Et studievalg er ikke et valg for livet

13. november 2017
Skrevet af_
JeppeVestergaard

Hvert år på denne tid begynder eleverne i landets 9. klasser at skulle tage stilling til i hvilken retning de ønsker at gå efter sommerferien. Skal de have en studentereksamen, eller vil de hellere gå i retningen af en håndværksmæssig uddannelse?
Det er dog ikke kun, eleven der skal vælge. Forældrene er mindst lige så stor en del af beslutningen, og der er jævnligt debat om, hvorvidt de unges uddannelsesretning skyldes deres eget frie valg eller en beslutning, som deres forældre mere eller mindre har taget på deres vegne.
Det lyder måske hårdt, når det bliver sagt på den måde, fordi selvfølgelig træffer forældre kun beslutninger, som, de tror på, giver deres søn eller datter de bedste muligheder i årene der kommer.
Jeg er i dag 34 år og er nu et sted i livet, hvor jeg har den nødvendige ballast til at kunne reflektere over, hvordan hele hele den proces reelt set forløb i mit tilfælde.

Hvem valgte – mig eller mine forældre?
Jeg var en af dem som uden tvivl skulle direkte videre fra 9. klasse. Det mente mine omgivelser ihvertfald, så sådan blev det. Skolen, jeg gik på, havde to spor, og ud af to hele klasser var vi kun en håndfuld, som ikke skulle gå i 10. klasse.

I løbet af året, hvor beslutningen skulle tages, var der informationsmøder. Både møder på skolen, men også åbent hus arrangementer på gymnasier, handelsskoler og så videre. Jeg deltog da også i dem i fællesskab med mine forældre – problemet var bare, at jeg reelt set var mere eller mindre ligeglad, fordi jeg forstod ikke, hvad det var, jeg kunne vælge mellem. Jeg var for ung og havde for lidt forståelse for betydningen af det valg, jeg skulle træffe. Med høje karakterer i alle fag var jeg rent fagligt klar, men i bagklogskabens lys kan jeg nu se, at der er enorm forskel på at være fagligt klar, og at være klar til at gå videre fra folkeskolen både rent socialt og modenhedsmæssigt.

Min far var ingeniør, og jeg interesserede mig meget for computere – ergo blev HTX altså valget. HTX var helt oplagt – fordi jeg skulle jo være ingeniør bagefter, og hvad gav så bedre forudsætninger?

Ingeniør blev jeg aldrig
På HTX kom jeg med i en IT-klasse. Det var i 1999, og dermed en af de første af slagsen. Hvis nogle lærer i dag er i tvivl om effekten af IT-klasser og brugen af IT i undervisningen kan jeg med alt sikkerhed sige, at det umuligt kan være dårligere end i 1999. Der var ingen værktøjer til rådighed, og ingen programmer særligt udviklet til brug i de forskellige fag i skolen. Dermed blev computeren bare et ligegyldigt redskab, som i bedste fald kunne bruges til at spille på i pauserne.

Det første år gik. Motivationen var lav, fordi der var reelt set ingen interesse fra min side for de fag, som udgjorde den største andel af undervisningstimerne på HTX. Omvendt havde jeg en vis viljestyrke og modvilje mod at blive ”en af dem, der droppede ud”. Derfor gik også andet år, omend engagementet (og dermed også karaktererne) var middelmådige og i kraftigt fald.

Sidste år banede vejen for forandring
Endeligt kom jeg til tredje og sidste år på HTX – og her kom øjenåbneren for min lave motivation. Det skete, da vi fik valgfag, og jeg i mangel af bedre fik valgt Erhvervsøkonomi og Samfundsfag. Ganske uforudset blev jeg præsenteret for undervisning indenfor et fagligt område, som viste sig at interessere mig. Det forunderlige var, at jeg ikke selv havde forudset, at det ville fange min interesse.

I midten af tredje år på HTX tog jeg derfor beslutningen:
Jeg var muligvis startet på HTX, og alle omgivelser forventede, at det ville munde direkte ud i at starte på ingeniøruddannelsen på Aalborg Universitet – men jeg ville det anderledes. Derfor valgte jeg at gå videre på den 1-årige HHX, som eksisterende dengang. Hvilken verden der åbnede sig. Pludseligt fandt jeg undervisningen interessant, og jeg mødte velforberedt op til timerne.

Hvad kan andre lære af det?
Titlen på mit debatindlæg er: ”Et studievalg er ikke et valg for livet”. Jeg har valgt overskriften, fordi jeg nu har set gentagne eksempler på, at det rent faktisk er sådan, det forholder sig. Min egen historie beviser det, og den er med sikkerhed ikke enestående.

Derfor vil jeg sige til dig, som måske sidder i 9. klasse og står overfor at vælge, eller dig, som allerede er startet på en studentereksamen, men er i tvivl om retningen:

Du kan stadig nå at vælge om. Det vigtige er at gøre op med dig selv, om du på den lange bane er bedst tjent med at færdiggøre det, du er startet på, og bagefter skifte retning, eller om du skal føre beslutningen ud i livet allerede nu.

Jeg valgte at gøre HTX færdig og derefter skifte. Heldigvis ville jeg her 15 år senere ikke gøre det om selvom jeg kunne.
Jeppe Vestergaard, selvstændig indenfor ehandel (https://www.livetsomsenior.dk/). (34 år, tidligere studerende på HTX og HHX).

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Helle Borup
    Blog Uddannelsespolitik Ungdomskultur

    De uafklarede er også guld værd

  • fullsizeoutput_3e3
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    GL som flygtningepolitisk vagthund – nej tak!

  • Klaus Rød Frederiksen sh
    Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Almen forglemmelse

  • Karen Richter Hansen foto
    Undervisning Ungdomskultur

    Ode til ungdommen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater