Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Er pædagogikum noget sniksnak?

15. september 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har hørt Andy Hargreaves fortælle om forholdene i uddannelsesindustrien i Amerika. Dér – og andre steder – findes den triste ”teori”, at det er ganske enkelt at lære at bedrive god undervisning. Det kræver blot et kursus, hvorefter enhver kan mestre kunsten at undervise. Det handler i øvrigt også om lærerens entusiasme, indsats, talent og resultater, der bedst lader sig styre/kontrollere af data, og i virkeligheden kan læreren erstattes af digital læring. Det er ingen amerikansk drøm. Det er et mareridt, der lader både lærer og elev i stikken!

Den gode lærer har øvet sig, og øvelse gør mester! Først efter cirka 8 års undervisning ved man som lærer, hvad det drejer sig om. Man kan forebygge ”uro”, man ved, hvordan man timer variationen, man forstår at formidle og så videre, og så videre.

Hvorfor – må jeg spørge – skal de nyansatte prøve sig frem i årevis, før de kommer i pædagogikum? Fastansættelse er entrébilletten til pædagogikum, og det er helt forfejlet at tro, at de nyansatte skal ses an eller skal have lov at prøve sig selv af. De fortjener at komme og har også ret til at komme i pædagogikum. Det er skandaløst, at så mange færdiguddannede skal vente på at komme i pædagogikum.

Og skulle de rent undtagelsesvist ikke komme i pædagogikum, bør enhver leder sørge for en mentor og et/flere kurser. Der findes for eksempel kurser i elementær pædagogik.  IKV udbyder dem, og de giver elementær viden om forberedelse og planlægning af undervisning. I kurset indgår også emner som læringsteori og lærerroller, ligesom deltagerne får lov til at gennemføre undervisningssekvenser for hinanden. Endelig er der oplæg om elever, evaluering og fagsamarbejde.

Kurserne afholdes tre gange i oktober (Nyborg, Lyngby og Silkeborg), og man kan tilmelde sig via hjemmesiden: http://www.sdu.dk/Om_SDU/Institutter_centre/Ikv/Uddannelse/Efteruddannelse/paedRel_kurser.

Sidste år var der kun cirka 200 tilmeldt disse kurser i elementær pædagogik; der burde have været mindst det dobbelte tilmeldt for ikke at sige det femdobbelte!

Efter min mening burde det elementære kursus være aldeles overflødigt. Alle burde komme i pædagogikum med det samme og i årene efter tilbydes supplerende kurser. Det er jo ligesom at tage kørekort. Enhver, der har taget det, ved, at det kræver øvelse at blive rutineret. Og det er ikke snik-snak! Ligesom pædagogikum heller ikke er det.

Sandie Langer, VUC Vestsjælland
Sigrid Jørgensen, næstformand for GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater