Er pædagogikum noget sniksnak?
Jeg har hørt Andy Hargreaves fortælle om forholdene i uddannelsesindustrien i Amerika. Dér – og andre steder – findes den triste ”teori”, at det er ganske enkelt at lære at bedrive god undervisning. Det kræver blot et kursus, hvorefter enhver kan mestre kunsten at undervise. Det handler i øvrigt også om lærerens entusiasme, indsats, talent og resultater, der bedst lader sig styre/kontrollere af data, og i virkeligheden kan læreren erstattes af digital læring. Det er ingen amerikansk drøm. Det er et mareridt, der lader både lærer og elev i stikken!
Den gode lærer har øvet sig, og øvelse gør mester! Først efter cirka 8 års undervisning ved man som lærer, hvad det drejer sig om. Man kan forebygge ”uro”, man ved, hvordan man timer variationen, man forstår at formidle og så videre, og så videre.
Hvorfor – må jeg spørge – skal de nyansatte prøve sig frem i årevis, før de kommer i pædagogikum? Fastansættelse er entrébilletten til pædagogikum, og det er helt forfejlet at tro, at de nyansatte skal ses an eller skal have lov at prøve sig selv af. De fortjener at komme og har også ret til at komme i pædagogikum. Det er skandaløst, at så mange færdiguddannede skal vente på at komme i pædagogikum.
Og skulle de rent undtagelsesvist ikke komme i pædagogikum, bør enhver leder sørge for en mentor og et/flere kurser. Der findes for eksempel kurser i elementær pædagogik. IKV udbyder dem, og de giver elementær viden om forberedelse og planlægning af undervisning. I kurset indgår også emner som læringsteori og lærerroller, ligesom deltagerne får lov til at gennemføre undervisningssekvenser for hinanden. Endelig er der oplæg om elever, evaluering og fagsamarbejde.
Kurserne afholdes tre gange i oktober (Nyborg, Lyngby og Silkeborg), og man kan tilmelde sig via hjemmesiden: http://www.sdu.dk/Om_SDU/Institutter_centre/Ikv/Uddannelse/Efteruddannelse/paedRel_kurser.
Sidste år var der kun cirka 200 tilmeldt disse kurser i elementær pædagogik; der burde have været mindst det dobbelte tilmeldt for ikke at sige det femdobbelte!
Efter min mening burde det elementære kursus være aldeles overflødigt. Alle burde komme i pædagogikum med det samme og i årene efter tilbydes supplerende kurser. Det er jo ligesom at tage kørekort. Enhver, der har taget det, ved, at det kræver øvelse at blive rutineret. Og det er ikke snik-snak! Ligesom pædagogikum heller ikke er det.
Sandie Langer, VUC Vestsjælland
Sigrid Jørgensen, næstformand for GL
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode