Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
ministeren_paa_nyborg_gymnasium

Er ministerbesøg læring?

12. november 2015
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Kære Ellen

Tak for dit besøg i dag på Nyborg Gymnasium. Du gjorde stort indtryk. Lad mig fortælle hvorfor:

Da du ankom til skolen, stod eleverne, iført sort tøj, og markerede en stille protest over de besparelser, din regering lægger op til.  Da du trådte ind ad døren, stoppede du og talte til eleverne. Talte om jeres visioner om at løfte alle unge. Eleverne sad stille og lyttede opmærksomt. Og så sagde du: ”Men jeg kan se, I har masser af tid til at sidde her. Så jeg håber da også, I får lidt ud af jeres undervisning”. I det øjeblik gik der en summen af forargelse gennem forhallen. Det var de ord, der gjorde så stort indtryk, Ellen.

Du antyder, at eleverne ikke lærte noget, mens de demonstrerede. At de holdt fri fra undervisningen. Mit svar er, at de viste, hvor meget de har lært. For gymnasiet er ikke kun uddannelse, Ellen, det er også dannelse. Faktisk står der i stx-bekendtgørelsens allerførste paragraf, at de unge mennesker skal dannes til myndige borgere med kritisk sans, og at de skal lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden. De skal ”opnå forudsætninger for aktiv medvirken i et demokratisk samfund og forståelse for mulighederne for individuelt og i fællesskab at bidrage til udvikling og forandring”. Det er, hvad loven siger. Og i dag bestod eleverne på Nyborg Gymnasium med bravur. I dag viste eleverne, at de forstår demokratiets spilleregler. Og at de ved, at alle har ret til at ytre sig. Også gymnasieelever.

Eleverne mødte dig faktisk med respekt, da de valgte ikke at buhe, råbe eller trutte ad dig, da du kom. Jeg kan godt afsløre, at elever i flok ikke plejer at være så stille. De valgte at benytte demokratiske metoder for at vise deres holdning. De valgte at lytte opmærksomt til dig, da du talte. Det gjorde mig stolt som lærer. Og jeg synes, de havde fortjent at blive mødt med større respekt af dig, Ellen.

Men ved du, hvad der gjorde allerstørst indtryk på mig? Det var den værdighed, eleverne mødte dig med. Kort før du kom, forlod de undervisningen og gik stilfærdigt hen for at være klar til at tage imod dig. Det var elevrådet, elevernes eget, demokratisk valgte organ, der havde arrangeret deres happening. Eleverne valgte selv at bakke op om elevrådets forslag. Andre elever var iklædt hvidt tøj som en stille moddemonstration. Også stor respekt til dem for deres aktive stillingtagen. Gennem deres happenings gav de udtryk for holdninger til den politik, der bliver ført i Danmark. De viste, at de er dannede, demokratiske borgere, der optræder med værdighed og myndighed. Derfor gjorde dine ord om, at de holdt pause, mens de demonstrerede, så stort indtryk.

Du skal dog vide, at selvom vi kom lidt skævt ind på hinanden, er du velkommen igen. Hvis du vil høre mere om formålsparagraffen, eller vide, hvordan vi danner eleverne til at opføre sig demokratisk og værdigt, er du mere end velkommen. Døren til mit klasseværelse er altid åben, så kig blot ind. Hver eneste time øver vi os nemlig i at samtale, lytte til hinanden og møde hinanden med respekt for forskellighed.

Venlig hilsen

Leena Haastrup

 

PS: Du kan se en optagelse af dine ord og elevernes reaktion, hvis du klikker her

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater