Er ministerbesøg læring?

Kære Ellen

Tak for dit besøg i dag på Nyborg Gymnasium. Du gjorde stort indtryk. Lad mig fortælle hvorfor:

Da du ankom til skolen, stod eleverne, iført sort tøj, og markerede en stille protest over de besparelser, din regering lægger op til.  Da du trådte ind ad døren, stoppede du og talte til eleverne. Talte om jeres visioner om at løfte alle unge. Eleverne sad stille og lyttede opmærksomt. Og så sagde du: ”Men jeg kan se, I har masser af tid til at sidde her. Så jeg håber da også, I får lidt ud af jeres undervisning”. I det øjeblik gik der en summen af forargelse gennem forhallen. Det var de ord, der gjorde så stort indtryk, Ellen.

Du antyder, at eleverne ikke lærte noget, mens de demonstrerede. At de holdt fri fra undervisningen. Mit svar er, at de viste, hvor meget de har lært. For gymnasiet er ikke kun uddannelse, Ellen, det er også dannelse. Faktisk står der i stx-bekendtgørelsens allerførste paragraf, at de unge mennesker skal dannes til myndige borgere med kritisk sans, og at de skal lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden. De skal ”opnå forudsætninger for aktiv medvirken i et demokratisk samfund og forståelse for mulighederne for individuelt og i fællesskab at bidrage til udvikling og forandring”. Det er, hvad loven siger. Og i dag bestod eleverne på Nyborg Gymnasium med bravur. I dag viste eleverne, at de forstår demokratiets spilleregler. Og at de ved, at alle har ret til at ytre sig. Også gymnasieelever.

Eleverne mødte dig faktisk med respekt, da de valgte ikke at buhe, råbe eller trutte ad dig, da du kom. Jeg kan godt afsløre, at elever i flok ikke plejer at være så stille. De valgte at benytte demokratiske metoder for at vise deres holdning. De valgte at lytte opmærksomt til dig, da du talte. Det gjorde mig stolt som lærer. Og jeg synes, de havde fortjent at blive mødt med større respekt af dig, Ellen.

Men ved du, hvad der gjorde allerstørst indtryk på mig? Det var den værdighed, eleverne mødte dig med. Kort før du kom, forlod de undervisningen og gik stilfærdigt hen for at være klar til at tage imod dig. Det var elevrådet, elevernes eget, demokratisk valgte organ, der havde arrangeret deres happening. Eleverne valgte selv at bakke op om elevrådets forslag. Andre elever var iklædt hvidt tøj som en stille moddemonstration. Også stor respekt til dem for deres aktive stillingtagen. Gennem deres happenings gav de udtryk for holdninger til den politik, der bliver ført i Danmark. De viste, at de er dannede, demokratiske borgere, der optræder med værdighed og myndighed. Derfor gjorde dine ord om, at de holdt pause, mens de demonstrerede, så stort indtryk.

Du skal dog vide, at selvom vi kom lidt skævt ind på hinanden, er du velkommen igen. Hvis du vil høre mere om formålsparagraffen, eller vide, hvordan vi danner eleverne til at opføre sig demokratisk og værdigt, er du mere end velkommen. Døren til mit klasseværelse er altid åben, så kig blot ind. Hver eneste time øver vi os nemlig i at samtale, lytte til hinanden og møde hinanden med respekt for forskellighed.

Venlig hilsen

Leena Haastrup

 

PS: Du kan se en optagelse af dine ord og elevernes reaktion, hvis du klikker her