En ujævn jævn arbejdsbelastning
Når man er gymnasielærer, er man vant til, at man i nogle perioder har mere travlt og er mere presset end i andre. Nogle gange tårner afleveringerne sig op, og det er svært at nå at få dem rettet, inden det næste sæt ruller ind. Andre gange har man ekstra mange møder, fordi der skal laves formuleringer til SRP eller andre ting, som kræver, at man taler ekstra meget sammen med sine kolleger.
Når eksamensplanen bliver offentliggjort, er vi også mange, der er vant til at sætte os med kalenderen og detailplanlægge den næste halvanden måned frem for ikke at blive overvældet af de mange opgaver.
Jeg har derfor også stor respekt for, at UVM og andre gerne vil arbejde på at jævne gymnasielærernes arbejdsbelastning i eksamensperioden. Det er et vigtigt fokus, for vores elever har krav på udhvilede, skarpe eksaminatorer og censorer.
Det lyder også, som om det nye forslag om at flytte SRP til vintereksamen bliver vendt og drejet, og de fleste argumenter for og imod bliver betragtet og vejet. Men ét argument slår dog efter min mening alle andre af banen.
Flere gange blev jeg mødt af trætte, pressede kolleger.
Det har lige været tid for vintereksamen, og på skoler som undertegnedes, der både tilbyder stx og hf, betyder det travlhed ud over det sædvanlige for en særlig gruppe lærere. Nemlig den gruppe, som både underviser på stx og hf. En gruppe, som jeg bekymrede mig ekstra meget for op til jul.
Jeg bekymrer mig altid meget for mine kollegers ve og vel, og mine bekymringer voksede i december. Flere gange blev jeg mødt af trætte, pressede kolleger, som utrykte frustrationer over, at de op til jul både skulle nå pensum, lave eksamensspørgsmål (ofte tværfaglige, hvilket kræver lange møder med kolleger) og ikke mindst gennemføre eksamen – og alt dette, mens de også skulle gennemføre undervisning i deres stx-klasser med forberedelse, retning af afleveringer, elevsamtaler, og hvad der ellers hører til.
At vejlede, læse og eksaminere i SRP er en stor opgave, som jeg har svært ved at se, at denne gruppe lærere kan få kastet oven i deres arbejdsbelastning, uden at nogen knækker nakken på det.
Samtidig er der desværre også et ret stort sammenfald mellem de lærere, der underviser i kultur- og samfundsfagsgruppe (KS) på hf og dermed har vintereksamen, og de lærere, der underviser i de fag, eleverne på stx typisk vælger til SRP. Det går altså nemt særligt ud over disse lærere, hvis UVM’s forslag bliver gennemført.
Hvis vi flytter SRP-perioden til vintereksamen, er det helt sikkert muligt, at arbejdsbelastningen i perioden med sommereksamen bliver mere jævn. Men en i forvejen ujævn arbejdsbelastning for lærere, der underviser på både stx og hf, vil kun blive endnu mere ujævn.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode