Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Dansk
rita_1

Digital eksamen: Lad eleven tage scenen og ordet

14. april 2014
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I 2006 afholdt jeg den første digitale mundtlige stx-eksamen i Danmark med brug af smartboardet. Det skete i min 3.w dansk med lektor Jon Christensen fra VUC & HF Silkeborg som censor. Det blev en god oplevelse, og det er senere blevet til adskillige lignende eksamener, og min begejstring for netop denne eksamensform er ikke blevet mindre med årene.

Set-uppet er følgende: Eleven trækker på normal vis et eksamensspørgsmål. Teksten udleveres i fysisk form og er også synlig i elektronisk udgave på smartboardet. Lærer og censor forlader lokalet, hvor eleven nu forbereder sig med mulighed for at bruge teksten på tavlen til at farvelægge og understrege centrale tekstpassager, bruge forskellige farvekoder til at sammenkoble iagttagelser af forskellig slags (allitterationer/metaforer/sprog og stil) og ikke mindst skrive noter. Et tekstarbejde, der gør tekstanalyse og fortolkning meget visuel, og som samtidig viser eksaminator og censor, hvordan eleven har åbnet teksten.

Når forberedelsestiden er gået, banker eksaminator og censor på døren og inviteres ind i lokalet af eleven. Ikke mindst denne del, hvor det er eksaminator og censor, der kommer på besøg i elevens ”rum”, er vigtig. Flere elever nævner, at det giver en følelse af kontrol over situationen, at det er eksaminator og censor, der kommer ind som en slags gæster på besøg. Desuden giver det også en kontrolfølelse, at man kan bevæge sig frem og tilbage ved tavlen og bruge tavlen digitale værktøjer i  præsentationssituationen. Det mindsker også nervøsiteten, at man står op og taler til eksaminator og censor, der sidder ned. Eleverne befinder sig i en situation, som de er vant til fra hverdagen og bruger på vanlig vis boardet. Der ligger helt klart noget kommunikationsfremmende i dette at stå op og tale til nogle, der befinder sig i en lytteposition. En danskelev Trine Andreasen udtrykker sine erfaringer på denne måde:

”Jeg syntes, at det var rigtigt rart med smartboardet. Det føltes mere som en fremlæggelse frem for en egentlig eksamen. Man var meget mere afslappet og havde et bedre overblik over det, man gerne ville formidle videre. Det var smart, at man kunne vise lærer og censor ens notater, og at de på den måde kunne spørge ind til noget.”

Hvad nu, hvis elektronikken svigter, og tavlen bryder sammen?  Mit svar er, at jeg ALDRIG har oplevet ikke at kunne gennemføre en digital eksamen med smartboardet, og det er i hvert fald ikke en bekymring, der afholder mig fra igen her i 2014 at bruge smartboardet, hvis mine 3.x-elever i dansk skal til mundtlig eksamen. Teknologien bliver i øvrigt mere og mere driftsikker, og mange elever kan faktisk i dag klare elektroniske småproblemer selv. Så mit råd til andre lærere: brug den elektroniske tavle i eksamenssituationen, og lad dine elever tage scenen og ordet.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_stinne_krogh_poulsen

    Ordet på sporet – anvendelsesorientering i praksis!

  • bloggerrita-ny

    Vild med ord – og den episke fordring

  • bloggerrita

    Remediering uden øget læring

  • Blogger Birgitte Thorn

    Mundtlige afleveringer – Hvorfor og hvordan?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Hadefaget dansk?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater