Digital eksamen: Lad eleven tage scenen og ordet
I 2006 afholdt jeg den første digitale mundtlige stx-eksamen i Danmark med brug af smartboardet. Det skete i min 3.w dansk med lektor Jon Christensen fra VUC & HF Silkeborg som censor. Det blev en god oplevelse, og det er senere blevet til adskillige lignende eksamener, og min begejstring for netop denne eksamensform er ikke blevet mindre med årene.
Set-uppet er følgende: Eleven trækker på normal vis et eksamensspørgsmål. Teksten udleveres i fysisk form og er også synlig i elektronisk udgave på smartboardet. Lærer og censor forlader lokalet, hvor eleven nu forbereder sig med mulighed for at bruge teksten på tavlen til at farvelægge og understrege centrale tekstpassager, bruge forskellige farvekoder til at sammenkoble iagttagelser af forskellig slags (allitterationer/metaforer/sprog og stil) og ikke mindst skrive noter. Et tekstarbejde, der gør tekstanalyse og fortolkning meget visuel, og som samtidig viser eksaminator og censor, hvordan eleven har åbnet teksten.
Når forberedelsestiden er gået, banker eksaminator og censor på døren og inviteres ind i lokalet af eleven. Ikke mindst denne del, hvor det er eksaminator og censor, der kommer på besøg i elevens ”rum”, er vigtig. Flere elever nævner, at det giver en følelse af kontrol over situationen, at det er eksaminator og censor, der kommer ind som en slags gæster på besøg. Desuden giver det også en kontrolfølelse, at man kan bevæge sig frem og tilbage ved tavlen og bruge tavlen digitale værktøjer i præsentationssituationen. Det mindsker også nervøsiteten, at man står op og taler til eksaminator og censor, der sidder ned. Eleverne befinder sig i en situation, som de er vant til fra hverdagen og bruger på vanlig vis boardet. Der ligger helt klart noget kommunikationsfremmende i dette at stå op og tale til nogle, der befinder sig i en lytteposition. En danskelev Trine Andreasen udtrykker sine erfaringer på denne måde:
”Jeg syntes, at det var rigtigt rart med smartboardet. Det føltes mere som en fremlæggelse frem for en egentlig eksamen. Man var meget mere afslappet og havde et bedre overblik over det, man gerne ville formidle videre. Det var smart, at man kunne vise lærer og censor ens notater, og at de på den måde kunne spørge ind til noget.”
Hvad nu, hvis elektronikken svigter, og tavlen bryder sammen? Mit svar er, at jeg ALDRIG har oplevet ikke at kunne gennemføre en digital eksamen med smartboardet, og det er i hvert fald ikke en bekymring, der afholder mig fra igen her i 2014 at bruge smartboardet, hvis mine 3.x-elever i dansk skal til mundtlig eksamen. Teknologien bliver i øvrigt mere og mere driftsikker, og mange elever kan faktisk i dag klare elektroniske småproblemer selv. Så mit råd til andre lærere: brug den elektroniske tavle i eksamenssituationen, og lad dine elever tage scenen og ordet.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode