Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Kunstig intelligens
Morten-Henriksen-1-scaled-aspect-ratio-348-234

ChatGPT-problematikken: Fjern det skriftlige standpunkt fra karaktergennemsnittet

19. september 2023
Skrevet af_
Morten Rudfeld Henriksen

Hvis jeg havde trukket vejret lidt mere, havde jeg måske kun behøvet at skrive et enkelt indlæg. Beklager. Jeg fik dog en tanke i kølvandet på mit tidligere indlæg, som gør, at jeg skriver igen. Fordi det er løsningsorienteret.

Det er gået op for mig, at problemet i virkeligheden ikke er prøveformen. For der findes redskaber til at håndtere anvendelse af ChatGPT under prøvelignende forhold. Eksamensvagter, exam cookie, internetadgang etc. Pointen her er, at det kan kontrolleres.

Hvad der imidlertid ikke kan kontrolleres, er de forhold eleven skriver under uden for skoletiden, herunder hvorvidt de anvender kunstig intelligens til at besvare en skriftlig opgave, der vil indgå i deres karaktergennemsnit.

Hvis man ovenikøbet forestiller sig, at politikerne foretrækker en løsning, der ikke kræver yderligere ressourcer til gymnasieskolen, end de allerede afsatte (hvordan i alverden skulle man dog kunne få den tanke?), virker det pludseligt som en oplagt løsning at fjerne det skriftlige standpunkt fra elevens endelige karaktergennemsnit.

Det har to fordele. For det første: Det fjerner diskussionen om, hvorvidt anvendelsen af ChatGPT løfter eller svækker elevernes skriftlige kunnen på sigt. De elever, der ved at bruge ChatGPT rent faktisk lærer at blive bedre til at skrive, kan gøre det uden, at de får en unfair fordel over for de elever, der ikke gør det. Omvendt kan man som elev vælge ikke at bruge ChatGPT og træne sig ved at skrive det hele selv i håbet om, at det i sidste ende vil give pote. Uanset hvad man vælger, vil det handle om, hvor godt man besvarer den skriftlige eksamensopgave uden hjælpemidler. Derved sikrer man lige vilkår for eleverne.

Behøver det skriftlige standpunkt virkeligt at indgå i det endelige karaktergennemsnit i disse tider?
Morten Rudfeld Henriksen, lærer
Hasseris Gymnasium

For det andet vil eleverne i højere grad blive trænet i at overholde fordybelsestiden. Jeg oplever ofte elever, der ikke præsterer lige så godt til eksamen, som de gør i en almindelig aflevering. Ofte er der tale om elever, der bruger rigtig meget tid på disse afleveringer i karakterjagten. Disse elever vil stadig have mulighed for at træne og dygtiggøre sig i hjemmearbejdet, som de plejer, men behøver ikke længere afholde en minieksamen for sig selv derhjemme i frygten for at fejle i livet. Kommer man med indvendingen, at man ved at fjerne inklusionen af det skriftlige standpunkt også fjerner elevens motivation til at dygtiggøre sig derhjemme, vil jeg modsvare det ved at henvise til HF-uddannelsen, der længe har afholdt skriftlige eksamener, hvor eleverne har trænet sig via afleveringer inden den endelige prøve. Hvis de kan, så kan andre også.

At træne er vigtigt. Derfor mener jeg heller ikke, at skriftligheden og fordybelsestiden skal fjernes fra gymnasiet, men behøver det skriftlige standpunkt virkeligt at indgå i det endelige karaktergennemsnit i disse tider?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • 545F8FE3-176E-478D-9834-3E6191582E72-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI i studievejledning: En kritisk analyse af Alex Ahrendtsens forslag

  • 307284893_1264881557643755_8072268791170888879_n.jpg
    Debat

    Chatbottens frisættende potentiale

  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Helene-Caprani-2025.jpeg
    Debat

    Kunstig intelligens er en bombe under vores arbejdsmiljø

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater