Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Undervisning
Blogger Louise sorthvid komp

Bogtrailer- en alletiders god ide

27. august 2020
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Før sommeren nåede min klasse lige akkurat at læse Mount København, som er en bog bestående af flere noveller. Novellerne er meget forskellige, men har alle bjerget tilfælles. Som skrevet i et tidligere blogindlæg plejer jeg at lade eleverne analysere og fortolke en af novellerne, hvorefter de udarbejder en tegneserie af denne historie. Det er dog noget tidskrævende, så denne gang fik jeg ideen at lade eleverne udarbejde en bogtrailer i løbet af tre undervisningstimer.

Til den første time efter ferien, havde jeg bedt mine elever om at gøre sig nogle tanker om bogen: Hvilke kapitler/personer havde gjort særligt indtryk? Hvad handlede de forskellige kapitler egentlig om? Ligeledes havde eleverne før ferien set et program, hvor Caspar Colling Nielsen og entreprenør Mik Thobo-Carlsen, fortæller om tilblivelsen af bogen. Dette program havde eleverne taget notater til, så disse skulle de også finde frem.

I den første time gennemgik jeg kort, hvad der definerer en bogtrailer, og jeg bad eleverne finde eksempler på Youtube.com samt på hjemmesiden her. I grupper af fire skulle eleverne finde frem til, hvordan forskellige bogtrailere skaber læselyst, samt hvilke virkemidler der benyttes for at skabe denne effekt. Eleverne skulle derfor mindst se tre bogtrailere som inspiration.

Ideen med ovennævnte var ligeledes at få eleverne til at tænke over, hvilke multimodaliteter der kunne være gode at benytte i deres egen bogtrailer.

I time to og tre arbejdede eleverne selvstændigt med deres produkt. Kravene lød som følgende:

  • Bogtraileren må maks. vare i to-tre minutter. Husk at ”sælge” bogen.
  • Vælg højdepunkter fra bogen til traileren- men uden at afsløre for meget.
  • Fortæl fakta om forfatter, illustrator og udgivelsesår.
  • Der skal indgå oplæsning af bogen.
  • Bogtraileren skal være multimodal. Bruger derfor et program, der er tilgængelig på jeres computeren fx Moviemaker, Photostory, Imovie.

Jeg var spændt på, om eleverne ville mene, at to timer var for kort tid til at udarbejde deres produkt, men ingen gjorde indsigelser, og da vi startede på time fire, havde alle deres produkter færdige. Bogtrailerne uploadede eleverne under filer på deres klasseteam. Derefter var trailerne tilgængelige for alle i klassen, og det var muligt for dem at give feed-back ud fra de krav, jeg havde stillet til opgaven. Jeg må virkelig sige, at jeg blev begejstret, da jeg så deres bogtrailere: Det var gennemtænkte og gennemarbejdede produkter, og det var tydeligt, at eleverne både havde hygget sig med opgaven, men også lært en masse. Flere spurgte endda, om vi ikke kunne gøre det igen med den næste værklæsning. Hermed er ideen i hvert fald givet videre.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater