Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Undervisning
Blogger Louise sorthvid komp

Bogtrailer- en alletiders god ide

27. august 2020
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Før sommeren nåede min klasse lige akkurat at læse Mount København, som er en bog bestående af flere noveller. Novellerne er meget forskellige, men har alle bjerget tilfælles. Som skrevet i et tidligere blogindlæg plejer jeg at lade eleverne analysere og fortolke en af novellerne, hvorefter de udarbejder en tegneserie af denne historie. Det er dog noget tidskrævende, så denne gang fik jeg ideen at lade eleverne udarbejde en bogtrailer i løbet af tre undervisningstimer.

Til den første time efter ferien, havde jeg bedt mine elever om at gøre sig nogle tanker om bogen: Hvilke kapitler/personer havde gjort særligt indtryk? Hvad handlede de forskellige kapitler egentlig om? Ligeledes havde eleverne før ferien set et program, hvor Caspar Colling Nielsen og entreprenør Mik Thobo-Carlsen, fortæller om tilblivelsen af bogen. Dette program havde eleverne taget notater til, så disse skulle de også finde frem.

I den første time gennemgik jeg kort, hvad der definerer en bogtrailer, og jeg bad eleverne finde eksempler på Youtube.com samt på hjemmesiden her. I grupper af fire skulle eleverne finde frem til, hvordan forskellige bogtrailere skaber læselyst, samt hvilke virkemidler der benyttes for at skabe denne effekt. Eleverne skulle derfor mindst se tre bogtrailere som inspiration.

Ideen med ovennævnte var ligeledes at få eleverne til at tænke over, hvilke multimodaliteter der kunne være gode at benytte i deres egen bogtrailer.

I time to og tre arbejdede eleverne selvstændigt med deres produkt. Kravene lød som følgende:

  • Bogtraileren må maks. vare i to-tre minutter. Husk at ”sælge” bogen.
  • Vælg højdepunkter fra bogen til traileren- men uden at afsløre for meget.
  • Fortæl fakta om forfatter, illustrator og udgivelsesår.
  • Der skal indgå oplæsning af bogen.
  • Bogtraileren skal være multimodal. Bruger derfor et program, der er tilgængelig på jeres computeren fx Moviemaker, Photostory, Imovie.

Jeg var spændt på, om eleverne ville mene, at to timer var for kort tid til at udarbejde deres produkt, men ingen gjorde indsigelser, og da vi startede på time fire, havde alle deres produkter færdige. Bogtrailerne uploadede eleverne under filer på deres klasseteam. Derefter var trailerne tilgængelige for alle i klassen, og det var muligt for dem at give feed-back ud fra de krav, jeg havde stillet til opgaven. Jeg må virkelig sige, at jeg blev begejstret, da jeg så deres bogtrailere: Det var gennemtænkte og gennemarbejdede produkter, og det var tydeligt, at eleverne både havde hygget sig med opgaven, men også lært en masse. Flere spurgte endda, om vi ikke kunne gøre det igen med den næste værklæsning. Hermed er ideen i hvert fald givet videre.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater