Bogtrailer- en alletiders god ide

Før sommeren nåede min klasse lige akkurat at læse Mount København, som er en bog bestående af flere noveller. Novellerne er meget forskellige, men har alle bjerget tilfælles. Som skrevet i et tidligere blogindlæg plejer jeg at lade eleverne analysere og fortolke en af novellerne, hvorefter de udarbejder en tegneserie af denne historie. Det er dog noget tidskrævende, så denne gang fik jeg ideen at lade eleverne udarbejde en bogtrailer i løbet af tre undervisningstimer.

Til den første time efter ferien, havde jeg bedt mine elever om at gøre sig nogle tanker om bogen: Hvilke kapitler/personer havde gjort særligt indtryk? Hvad handlede de forskellige kapitler egentlig om? Ligeledes havde eleverne før ferien set et program, hvor Caspar Colling Nielsen og entreprenør Mik Thobo-Carlsen, fortæller om tilblivelsen af bogen. Dette program havde eleverne taget notater til, så disse skulle de også finde frem.

I den første time gennemgik jeg kort, hvad der definerer en bogtrailer, og jeg bad eleverne finde eksempler på Youtube.com samt på hjemmesiden her. I grupper af fire skulle eleverne finde frem til, hvordan forskellige bogtrailere skaber læselyst, samt hvilke virkemidler der benyttes for at skabe denne effekt. Eleverne skulle derfor mindst se tre bogtrailere som inspiration.

Ideen med ovennævnte var ligeledes at få eleverne til at tænke over, hvilke multimodaliteter der kunne være gode at benytte i deres egen bogtrailer.

I time to og tre arbejdede eleverne selvstændigt med deres produkt. Kravene lød som følgende:

  • Bogtraileren må maks. vare i to-tre minutter. Husk at ”sælge” bogen.
  • Vælg højdepunkter fra bogen til traileren- men uden at afsløre for meget.
  • Fortæl fakta om forfatter, illustrator og udgivelsesår.
  • Der skal indgå oplæsning af bogen.
  • Bogtraileren skal være multimodal. Bruger derfor et program, der er tilgængelig på jeres computeren fx Moviemaker, Photostory, Imovie.

Jeg var spændt på, om eleverne ville mene, at to timer var for kort tid til at udarbejde deres produkt, men ingen gjorde indsigelser, og da vi startede på time fire, havde alle deres produkter færdige. Bogtrailerne uploadede eleverne under filer på deres klasseteam. Derefter var trailerne tilgængelige for alle i klassen, og det var muligt for dem at give feed-back ud fra de krav, jeg havde stillet til opgaven. Jeg må virkelig sige, at jeg blev begejstret, da jeg så deres bogtrailere: Det var gennemtænkte og gennemarbejdede produkter, og det var tydeligt, at eleverne både havde hygget sig med opgaven, men også lært en masse. Flere spurgte endda, om vi ikke kunne gøre det igen med den næste værklæsning. Hermed er ideen i hvert fald givet videre.