Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Bevar jobbet, stil op for liste 4

15. september 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasiets popularitet vokser, og dermed antal nyansættelser. Der dog hurtigt kan forsvinde igen, hvis ikke GL nedsætter sin egen ungdomsskolekommission som modtræk til den, der netop er nedsat af tænketanken DEA (DEA.nu) med professor Niels Egelund i spidsen (UUS, http://ungdomsuddannelseskommissionen.org/). Og hvis hovedbegreb er ’skævvridning’.

På hjemmesiden siger Egelund: ’Vi skal have en kommission, som kan se på tværs af de enkelte interessenters syn. Hidtil er ungdomsuddannelserne blevet struktureret og justeret primært af interessenterne omkring den enkelte uddannelse. Politikerne har derfor ved hver revision af love og regler ikke haft lejlighed til at tage stilling til systemet som helhed. I dag er det helt åbenlyst, at der er sket en skævvridning af søgningen til uddannelserne. Søgemønsteret passer ikke længere til samfundets behov i de kommende år. Derfor skal der foretages en gennemgribende analyse af, hvori problemerne består, og der skal ses på, hvorfor nogle lande i langt højere grad har haft succes med at udvikle deres ungdomsuddannelser. Det gælder blandt andet Tyskland, Holland, Østrig og Schweiz.’

Altså ingen omtale af den internationale standard uden for Europa, sat af skolesystemet i de nordamerikanske republikker, hvis mål er at afdække og udvikle den unges individuelle talent efter 7. klasse med daglige lektier i selvvalgte halvårsblokke; i modsætning til Europas lineopdelte embedsuddannelsessystem.

Om det tyske skolesystem skriver undervisningsministeriet (http://pub.uvm.dk/2001/fremmedtale/ 5.htm): ’Fælles for det tyske skolesystem er, at i alle delstater er der en 4-årig grundskole, med særligt uddannede grundskolelærere. Der gives karakterer fra 1. klasse, i alle fag og for alle præstationer, og karaktererne afgør, hvilken af følgende skoleformer man fortsætter i efter 4. klasse: Gymnasium (afsluttes med studentereksamen efter 13. klasse), Realschule (afsluttes med eksamen efter 10. klasse) og Hauptschule (afsluttes efter 9. klasse eller tidligere).’

Skal det nuværende jobantal bevares, bør GL foreslå et fireårigt blokopdelt fællesgymnasium for alle fra 8. klasse, med mulighed for at afprøve både teoretiske og praktiske fagblokke som i den nordamerikanske highskole.

Det mener liste 4, som stiller op igen med en globaliseringsdagorden.

Vil du bevare dit job i et fireårigt blokopdelt gymnasium fra ottende klasse, så stil op på liste 4 ved at kontakte undertegnede snarest. Detaljer om en blokopdelte skole findes på Mellemskolen.net.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater