Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Bevar jobbet, stil op for liste 4

15. september 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasiets popularitet vokser, og dermed antal nyansættelser. Der dog hurtigt kan forsvinde igen, hvis ikke GL nedsætter sin egen ungdomsskolekommission som modtræk til den, der netop er nedsat af tænketanken DEA (DEA.nu) med professor Niels Egelund i spidsen (UUS, http://ungdomsuddannelseskommissionen.org/). Og hvis hovedbegreb er ’skævvridning’.

På hjemmesiden siger Egelund: ’Vi skal have en kommission, som kan se på tværs af de enkelte interessenters syn. Hidtil er ungdomsuddannelserne blevet struktureret og justeret primært af interessenterne omkring den enkelte uddannelse. Politikerne har derfor ved hver revision af love og regler ikke haft lejlighed til at tage stilling til systemet som helhed. I dag er det helt åbenlyst, at der er sket en skævvridning af søgningen til uddannelserne. Søgemønsteret passer ikke længere til samfundets behov i de kommende år. Derfor skal der foretages en gennemgribende analyse af, hvori problemerne består, og der skal ses på, hvorfor nogle lande i langt højere grad har haft succes med at udvikle deres ungdomsuddannelser. Det gælder blandt andet Tyskland, Holland, Østrig og Schweiz.’

Altså ingen omtale af den internationale standard uden for Europa, sat af skolesystemet i de nordamerikanske republikker, hvis mål er at afdække og udvikle den unges individuelle talent efter 7. klasse med daglige lektier i selvvalgte halvårsblokke; i modsætning til Europas lineopdelte embedsuddannelsessystem.

Om det tyske skolesystem skriver undervisningsministeriet (http://pub.uvm.dk/2001/fremmedtale/ 5.htm): ’Fælles for det tyske skolesystem er, at i alle delstater er der en 4-årig grundskole, med særligt uddannede grundskolelærere. Der gives karakterer fra 1. klasse, i alle fag og for alle præstationer, og karaktererne afgør, hvilken af følgende skoleformer man fortsætter i efter 4. klasse: Gymnasium (afsluttes med studentereksamen efter 13. klasse), Realschule (afsluttes med eksamen efter 10. klasse) og Hauptschule (afsluttes efter 9. klasse eller tidligere).’

Skal det nuværende jobantal bevares, bør GL foreslå et fireårigt blokopdelt fællesgymnasium for alle fra 8. klasse, med mulighed for at afprøve både teoretiske og praktiske fagblokke som i den nordamerikanske highskole.

Det mener liste 4, som stiller op igen med en globaliseringsdagorden.

Vil du bevare dit job i et fireårigt blokopdelt gymnasium fra ottende klasse, så stil op på liste 4 ved at kontakte undertegnede snarest. Detaljer om en blokopdelte skole findes på Mellemskolen.net.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater