Bevar jobbet, stil op for liste 4
Gymnasiets popularitet vokser, og dermed antal nyansættelser. Der dog hurtigt kan forsvinde igen, hvis ikke GL nedsætter sin egen ungdomsskolekommission som modtræk til den, der netop er nedsat af tænketanken DEA (DEA.nu) med professor Niels Egelund i spidsen (UUS, http://ungdomsuddannelseskommissionen.org/). Og hvis hovedbegreb er ’skævvridning’.
På hjemmesiden siger Egelund: ’Vi skal have en kommission, som kan se på tværs af de enkelte interessenters syn. Hidtil er ungdomsuddannelserne blevet struktureret og justeret primært af interessenterne omkring den enkelte uddannelse. Politikerne har derfor ved hver revision af love og regler ikke haft lejlighed til at tage stilling til systemet som helhed. I dag er det helt åbenlyst, at der er sket en skævvridning af søgningen til uddannelserne. Søgemønsteret passer ikke længere til samfundets behov i de kommende år. Derfor skal der foretages en gennemgribende analyse af, hvori problemerne består, og der skal ses på, hvorfor nogle lande i langt højere grad har haft succes med at udvikle deres ungdomsuddannelser. Det gælder blandt andet Tyskland, Holland, Østrig og Schweiz.’
Altså ingen omtale af den internationale standard uden for Europa, sat af skolesystemet i de nordamerikanske republikker, hvis mål er at afdække og udvikle den unges individuelle talent efter 7. klasse med daglige lektier i selvvalgte halvårsblokke; i modsætning til Europas lineopdelte embedsuddannelsessystem.
Om det tyske skolesystem skriver undervisningsministeriet (http://pub.uvm.dk/2001/fremmedtale/ 5.htm): ’Fælles for det tyske skolesystem er, at i alle delstater er der en 4-årig grundskole, med særligt uddannede grundskolelærere. Der gives karakterer fra 1. klasse, i alle fag og for alle præstationer, og karaktererne afgør, hvilken af følgende skoleformer man fortsætter i efter 4. klasse: Gymnasium (afsluttes med studentereksamen efter 13. klasse), Realschule (afsluttes med eksamen efter 10. klasse) og Hauptschule (afsluttes efter 9. klasse eller tidligere).’
Skal det nuværende jobantal bevares, bør GL foreslå et fireårigt blokopdelt fællesgymnasium for alle fra 8. klasse, med mulighed for at afprøve både teoretiske og praktiske fagblokke som i den nordamerikanske highskole.
Det mener liste 4, som stiller op igen med en globaliseringsdagorden.
Vil du bevare dit job i et fireårigt blokopdelt gymnasium fra ottende klasse, så stil op på liste 4 ved at kontakte undertegnede snarest. Detaljer om en blokopdelte skole findes på Mellemskolen.net.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode