Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Blog
Janne-Plauborg-komp-aspect-ratio-348-234

Begrundet frygt for fremtiden?

4. januar 2023
Skrevet af_
Janne Plauborg

Hvis du spørger mine kolleger, venner eller andre omkring mig, vil du få at vide, at jeg af natur er et positivt og optimistisk menneske. Alligevel kredsede mine tanker i mit sidste blogindlæg om den pessimisme, der nogle gange rammer mig i forhold til fremtiden for mit elskede hovedfag, tysk.

Jeg må indrømme, at pessimismen igen er at spore i disse dage, når tankerne falder på vores nye, brede, SVM-regering og deres ambitioner for Danmark. Ambitioner, som også 1. januar blev bekræftet i Mette Frederiksens (MF) nytårstale.

Det var en tale, hvor MF sagde: ”Danmark har brug for akademikere”, hvorefter hun med det samme talte om at forkorte kandidatuddannelserne og få ikke bare ”flere” unge, men ”mange flere” til at vælge erhvervsuddannelserne frem for gymnasiet.

Det har været hårde år rundt omkring på vores skoler. Flere år med omprioriteringsbidrag og fyringsrunder. I 2019 satte den tidligere undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil en stopper for omprioriteringsbidraget fra 2020 med ordene: ”Uddannelse er det fundament vores samfund er bygget på. Vi bliver stærkere og rigere, jo bedre uddannet vi samlet set er som befolkning. Nu tager vi et lille, men vigtigt skridt for at rette op på den skade, besparelserne har været for vores uddannelser og dermed for vores samfund. Det er klart, at vi ikke løser alle problemerne ved at droppe planlagte besparelser, men i første omgang handler det om at stoppe blødningen”. Men kære Mette Frederiksen, at lægge en strategi, der vil flytte elever fra STX til erhvervsuddannelserne, er desværre kun at rippe op i såret igen, og jeg er bange for, hvad regeringsgrundlaget kan komme til at betyde for vores arbejde de næste år.

Hvis Mette Frederiksen mener sine ord om, hvor vigtig uddannelse er, vil jeg vælge at tro på, at regeringen vil forbedre deres nytårsforsæt, så vi i fremtiden kan få bedre arbejdsvilkår trods måske færre elever.
Janne Plauborg, lærer
Aalborghus Gymnasium

15 år har jeg snart været gymnasielærer, og jeg elsker mit job og synes også, at jeg har rimelige arbejdsvilkår. Samtidig er jeg dog også voldsomt privilegeret og arbejder kun ca. 70 % af en fuldtidsstilling. Det er en god arbejdsbelastning for mig, men det er også tankevækkende, at tanken om et fuldtids-gymnasielærerjob virker helt uoverskuelig, og faktum er, at flere og flere går på deltid, og at der ses stresssymptomer hos stadigt flere kolleger pga. øget arbejdsbelastning og dermed fx flere og flere elever, vi skal forholde os til.

En undersøgelse fra 2019 viser, at gymnasielærere er en af de faggrupper, som føler sig mest trætte efter en typisk arbejdsdag, og som føler sig mest stressede.

Det er klart, at vi har brug for skønne, unge mennesker både i sundheds- og håndværksfag, men jeg er vaskeægte humanist og hører derfor kun ”besparelser” og ”fyringsrunder” mellem linjerne, når MF siger, at flere skal vælge erhvervsuddannelserne til.

Vi må dog fokusere på, at MF også var sød til at minde os om, at uddannelse handler om at løfte mennesker til ”viden, frihed og muligheder”. Det er noget af det, vi virkelig kan i gymnasiet, og gymnasiet er et godt springbræt for de unge. Som uddannelsesforsker Lene Larsen også for nylig sagde på Gymnasieskolen.dk, er det jo også en mulighed, at de unge tager gymnasiet for at blive klogere på en eventuel erhvervsretning og mere modne på arbejdslivet. Gymnasiet er netop en del af det vigtige fundament, som Rosenkrantz-Theil talte om i 2019.

Hvis MF mener sine ord om, hvor vigtig uddannelse er, vil jeg vælge at tro på, at regeringen vil forbedre deres nytårsforsæt, så vi i fremtiden kan få bedre arbejdsvilkår trods måske færre elever. Jeg vælger at fastholde min naturlige optimisme og lægge frygten på loftet sammen med kasserne med julepynt.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anders-Skov-Sigsgaard-blogger-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Åndelig oprustning og rundkredspædagogik

  • Blogger-MarieTrier_sorthvidfoto-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Er du studieparat, eller er du bare dårligt opdraget? 

  • Anders-Skov-Sigsgaard-blogger-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Alle de dumme tal

  • computer arbejde shutterstock_
    Blog

    Vil du blogge på Gymnasieskolen?

  • picture-3971-1593505719-aspect-ratio-348-234
    Blog

    ”De offentlige ansattes særinteresser” er ikke sære særinteresser

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater