Viggo Røder (1948-2012)
No image

Viggo Røder (1948-2012)

Den 1. marts 2012 døde Viggo Røder. Af helbredelsesmæssige årsager havde Viggo Røder valgt at gå pension for et par år siden. Det var en af de gamle frontfigurer, der forlod VUC Vestegnen i 2010. Viggo Røder havde nemlig i midten af 1970’erne været en af de ledende kræfter i etableringen af et eksamensgivende voksenuddannelsestilbud på Vestegnen, der dengang var et nyt felt i uddannelsessystemet. Først hed skolen Eksamensskolen. I 1981 flyttede den under navnet Forberedelseskursus ind i nye lokaler på det dengang nybyggede Høje-Taastrup Amtsgymnasium. Her stod han bag forsøget med at etablere et voksenuddannelsestilbud under samme tag som et nyåbnet gymnasium. Da Forberedelseskurset i 1984 blev sammenlagt med nabokurset i Albertslund, valgte Viggo Røder at forlade ledelsen og fortsætte som dansklærer på kurset til sin pension.

Viggo Røder var en karismatisk lærer. Han brændte for dannelse og var en uforlignelig lærer i faget dansk. Længe efter at andre lærere havde forladt klasseundervisning med lærerforedrag, fortsatte Viggo Røder med denne klassiske formidlingsform. Hans kursister sad tryllebundne og lyttede, skønt mange af dem aldrig før havde hørt et foredrag.

Viggo Røder var et musisk menneske, der supplerede sit fag med at spille tromme i forskellige jazzgrupper. Han gav også eksempler på sin kunnen i forbindelse med skolearrangementer, hvor han i 1980’erne, som en anden Fassbinder, med sin vitalitet ledede det hele. Siden uddannede han sig som psykoterapeut, en uddannelse, som også kom til at fylde en del af hans liv.

Viggo Røder var en meget fascinerende kollega at have. På lærerforsamlinger havde han med sin skarpe og kreative hjerne en sjælden evne til at gennemskue sammenhænge og formulere løsninger.

Med sit veludviklede intellekt og sin utraditionelle måde at tænke på var han en umådelig interessant samtalepartner på lærerværelset. Han kunne bringe en til højder, hvor alt pludselig stod lysende klart for en og kunne gennemskues. Ja, man følte sig altid løftet og beriget efter en snak med ham. Det er gode og frugtbare samtaler at kunne se tilbage på.

Carsten Lester og Else Trier
VUC Vestegnen