Ungdomsforsker: Elever tror, at hash er ufarligt
ryge_hash

Ungdomsforsker: Elever tror, at hash er ufarligt

Hash er almindeligt på alle ungdomsuddannelser, viser ny forskning. De unges opfattelse af stoffet er et stort problem, mener ungdomsforsker.

At ryge en fed er en del af jargonen på de danske gymnasier. Hash er ganske almindeligt for eleverne, og for nogen er det et dagligt ritual at ryge en joint. Det siger ungdomsforsker Birgitte Simonsen, der i halvandet år har undersøgt brugen af hash blandt unge på samtlige ungdomsuddannelser heriblandt de gymnasiale.

Gymnasieelever oplever ikke hash som specielt farligt, og netop den opfattelse er et stort problem, mener Birgitte Simonsen. Hun tror, det hænger sammen med, at samfundet og forældrene har overladt ansvaret for at lære at styre stoffet til de unge selv.

”Der hersker en dobbeltkultur: Du må godt ryge, men du skal have kontrol over det, og det skal helst ikke have nogen effekter på dig. Det er et meget svært budskab, vi sender til de unge,” siger Birgitte Simonsen.

Hash er alle vegne
I forbindelse med forskningsprojektet, der har titlen Hash som pædagogisk problem, har Birgitte Simonsen været på 17 forskellige skoler over hele landet. Hun oplever hash som et generelt problem. Der er ingen forskel på uddannelsesinstitutionerne eller geografien – der er hash alle vegne.

”På alle de skoler, jeg har været ude på, har man kunnet udpege det sted uden for skolen, hvor de unge står og ryger,” siger Birgitte Simonsen, der påpeger, at det dog er et mindretal af eleverne, der ryger.

Skoler er bange for dårligt ry
Skolerne kender til problemet, men de ved ikke, hvordan de skal bekæmpe det. Birgitte Simonsen tror, at skolerne er rigtig bange for at gribe ind og risikere at få et dårligt ry på grund af omtale i forbindelse med hash.

”Jeg oplever, at skolerne er meget optaget af, om det er værre hos dem i forhold til andre,” fortæller Birgitte Simonsen.

Hun har erfaret, at det er meget forskelligt, hvordan skolerne håndterer problemet. Nogle steder har skolerne arrangeret foredrag og har haft misbrugskonsulenter ude, mens der på andre skoler er en opfattelse af, at det ikke er deres ansvar at gøre noget ved hashproblemet. Birgitte Simonsen foreslår selv, at skolerne skal erkende problemet og lave åbne grupper, hvor eleverne kan sidde sammen og snakke om emnet.

Pædagogisk problem
Et hashmisbrug kan ofte være skyld i, at en elev får mere fravær og måske falder fra. Det er et indadvendt problem, og derfor kan det være svært for lærerne at opdage et misbrug, inden fraværet bliver for stort. Ifølge Birgitte Simonsen indeholder hashproblemet et stort pædagogisk problem.

”Det er svært at sige, hvordan lærere, vejledere og elever præcist skal imødegå og løse problemet. Jeg vil håbe, at mit projekt kan starte en dialog om emnet, og at vi derefter kan vi udvikle redskaber, som kan bruges til at bekæmpe hashproblemet,” siger Birgitte Simonsen.

Hash som pædagogisk problem

Forum100%, der er et tværsektorielt og uafhængigt forum for ungdomsuddannelserne, står bag projektet.
Den 26. marts 2014 præsenteres undersøgelsens resultater ved en konference. Samme dag udkommer rapporten med undersøgelsen.