Undgå sociale skævheder
No image

Undgå sociale skævheder

Undgå sociale skævheder?

Tak til Thorkil Jacobsen for indlægget i forrige nummer af Gymnasieskolen, hvor han peger på risikoen for social slagside ved prøver med 24 timers forberedelsestid. Både ved undervisning og eksamen er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan, for at undgå sociale skævheder.

?Eleverne skal være sikret vejledning i hele den fase, de arbejder med studieretningsprojekt og større skriftlige opgaver. Det var et vigtigt punkt for mig i forligskredsen, da vi justerede gymnasiereformen i 2009. Nu gælder det om, at alle gymnasier får den ordning til at fungere godt. For det vil betyde, at også elever fra uddannelsesfremmede hjem får den vejledning, de har brug for. ?

Der kan også være udfordringer på andre områder. Det kan være ved mundtlige prøver med 24 timers forberedelsestid, andre prøveformer, tilrettelæggelsen af undervisningen, lektielæsning eller ved det skriftlige arbejde. ?

Også de alt for høje klassekvotienter er et problem. Det har vi gjort noget ved med regeringens aftale med Enhedslisten om det fleksible klasseloft på 28 elever. En del af løsningen kan også være at omfordele nogle af ressourcerne gennem et socialt taxameter. Det vil en særlig arbejdsgruppe se på. ?

Jeg vil generelt meget gerne finde gode løsninger i samarbejde med gymnasierne og lærerne. Som nævnt i regeringsgrundlaget skal der foretages et “serviceeftersyn” af de gymnasiale uddannelsers indhold og rammer. Det vil jeg gerne gennemføre sådan, at der indgår et udviklingsarbejde, hvor skolerne kan få lejlighed til at byde ind med bedre måder at gøre tingene på. ?

Heldigvis har vi en god gymnasiereform. Den giver et godt afsæt til nye initiativer, der kan støtte eleverne i at nå målene – uanset deres sociale baggrund. Og der foreligger allerede et godt forslag til et udviklingsprogram fra Dialogforum for de Gymnasiale Uddannelser. Det vil vi arbejde videre med i Ministeriet for Børn og Undervisning. Jeg vil komme med et udspil meget hurtigt her i det nye år. ?

Christine Antorini?Børne- og undervisningsminister