Annonce
Skip to content
Artikel
Tidsregistrering gør ikke noget godt for mig
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
10. juni 2024

Tidsregistrering gør ikke noget godt for mig

ArbejdsmiljøUndervisning Tidsregistrering
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Jesper Voldgaard
Link er kopieret

Fokus: Tidsregistrering

Fra 1. juli er det et lovkrav, at alle medarbejdere skal registrere deres arbejdstid. En del lærere skal vænne sig til at tidsregistrere, mens andre har været i gang længe og er glade for det. Gymnasieskolen zoomer ind på tidsregistrering.

Tidsregistrering er mere en stressfaktor end en hjælp, mener Claus Toft Hjørringgaard. Han arbejder meget, er engageret og oplever tidsregistrering som mistillid.

 

For lidt over 10 år siden blev Claus Toft Hjørringgaard sygemeldt med stress. Han havde i en periode haft for meget på tallerkenen både privat og på arbejdet på Fredericia Gymnasium.

Da han vendte tilbage efter sin stresssygemelding, var der blevet indført tidsregistrering på skolen.

”Jeg oplevede tidsregistreringen som en ekstra stressfaktor. I en periode tidsregistrerede jeg, hvad jeg havde brugt af tid til for eksempel forberedelse og skriftligt arbejde efter hver arbejdsdag. Dengang tænkte jeg, at det skulle noteres, så jeg kunne tale med min nærmeste leder om mit tidsforbrug, men det blev hurtigt meget omfattende,” fortæller Claus Toft Hjørringgaard, som underviser i spansk og musik.

Glemte at tidsregistrere
Nogle dage glemte han at tidsregistrere, og det pirkede til den følelse af stress, som han havde oplevet i forbindelse med sin sygemelding.

”Til sidst aftalte jeg med min nærmeste leder, at jeg holdt op med at tidsregistrere i en periode. Det var som at slippe for en ekstra opgave, og det var godt for mig,” siger Claus Toft Hjørringgaard.

I dag tidsregistrerer han igen, men meget ‘overfladisk’, som han selv beskriver det.

”Jeg anerkender, at tidsregistrering for flere er et godt værktøj til at opretholde et godt arbejdsmiljø. Men sådan har jeg det ikke. Jeg oplever tidsregistrering som mistillid til, at jeg passer mit arbejde. Hvad med i stedet at kigge på kvaliteten, om man leverer god undervisning, og om eleverne er glade?” spørger han retorisk.

Han peger også på, at han, da han begyndte at tidsregistrere, i starten af skoleåret ikke kunne gennemskue, at han i november og januar fik store pukler af arbejde. Derfor kom han til at arbejde uforholdsmæssigt meget i august og september, da han var bange for at komme i undertid.

Jeg mener ikke, at tidsregistrering i sig selv viser, om du i perioder har for meget at lave på dit arbejde.
Claus Toft Hjørringgaard, lærer
Fredericia Gymnasium

Kan lide at arbejde
Han kan godt lide sit job og mener selv, at han er meget engageret og lægger mange timer i arbejdet.

”Jeg arbejder rigtigt meget. Ud over min undervisning har jeg for eksempel også opgaver med elevorganisationer og musikfestival på skolen. Min kritik af tidsregistrering handler om, at jeg oplever det som en unødvendig ekstra opgave at skulle tælle timer og tidsregistrere.”

Hvis du arbejder meget, risikerer du så ikke at snyde dig selv, hvis du ikke præcist registrerer alle dine timer?

”Jeg har et godt forhold til ledelsen på skolen, og jeg er sikker på, at hvis jeg står med for mange opgaver eller oplever et for stort arbejdspres, så kan vi tale om det. Jeg mener ikke, at tidsregistrering i sig selv viser, om du i perioder har for meget at lave på dit arbejde. Jeg anerkender dog, at tidsregistrering for nogle kolleger kan være et godt værn mod en for tung arbejdsbyrde,” siger Claus Toft Hjørringgaard.

Læs kapitel 3

For nogle vil det være en irritation – men lovgivning er ikke et tag selv-bord

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Malene-07-beskaaret-scaled-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Om 3 uger skal du registrere din arbejdstid: Ekspert udpeger fordele og faldgruber

  • Fokus
    Arbejder-ved-computer-noter-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Derfor gider flere lærere ikke tidsregistrering

Indhold Tidsregistrering

Fra 1. juli er det et lovkrav, at alle medarbejdere skal registrere deres arbejdstid. En del lærere skal vænne sig til at tidsregistrere, mens andre har været i gang længe og er glade for det. Gymnasieskolen zoomer ind på tidsregistrering.

  • Kapitel 1

    Om 3 uger skal du registrere din arbejdstid: Ekspert udpeger fordele og faldgruber

  • Kapitel 2

    Efter sommerferien skal alle registrere deres arbejdstid

  • Kapitel 3

    Tidsregistrering gør ikke noget godt for mig

  • Kapitel 4

    For nogle vil det være en irritation – men lovgivning er ikke et tag selv-bord

  • Kapitel 5

    Vi forventer selvfølgelig, at alle tidsregistrerer

  • Kapitel 6

    Sara har talt sine arbejdstimer i 10 år

  • Kapitel 7

    Derfor gider flere lærere ikke tidsregistrere

  • Kapitel 8

    Indtil nu er de sluppet. Men nu skal stopuret også frem her