Annonce
Skip to content
Artikel
Sara har talt sine arbejdstimer i 10 år
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
10. juni 2024

Sara har talt sine arbejdstimer i 10 år

ArbejdsmiljøUndervisning Tidsregistrering
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Jesper Voldgaard
Link er kopieret

Fokus: Tidsregistrering

Fra 1. juli er det et lovkrav, at alle medarbejdere skal registrere deres arbejdstid. En del lærere skal vænne sig til at tidsregistrere, mens andre har været i gang længe og er glade for det. Gymnasieskolen zoomer ind på tidsregistrering.

Sara Engfred er glad for at bruge tids­registrering. Det har lært hende at finde et niveau for arbejdet, hun kan holde til.

 

Næsten hver aften logger Sara Engfred på Lectio og plotter dagens arbejdstimer ind. For den 47-årige gymnasielærer kommer den nye lov om tidsregistrering derfor ikke til at ændre noget som helst.

Hun har registreret sin arbejdstid siden 2013 og er glad for det. For hende har det været en vigtig øjenåbner.

”Jeg synes, det er et godt redskab til at holde styr på, hvor meget jeg arbejder. Da jeg begyndte at bruge tidsregistrering, fandt jeg ud af, at jeg arbejdede meget mere, end jeg skulle,” fortæller Sara Engfred, der underviser i engelsk og religion på Skive Gymnasium.

”Som gymnasielærer arbejder man sjældent 7,4 timer i træk på en dag. Det gør tidsregistrering ekstra nyttigt.”

Man kan altid forberede sig mere, finde en bedre tekst og lave et nyt forløb, og derfor kan det være svært at sige stop, forklarer hun.

”Man kan altid gøre det bedre. Det er et job, der hurtigt fylder meget og stjæler tid fra ens fritid og privatliv. Jeg havde stresssymptomer på et tidspunkt. For mig har den største gevinst ved tidsregistrering været, at jeg har lært at sætte et punktum og have god samvittighed, når jeg holder fri,” siger Sara Engfred, der for alvor havde glæde af at tælle arbejdstimer, da hun i en periode var på nedsat tid.

Jeg har lært at sætte et punktum og have god samvittighed, når jeg holder fri.
Sara Engfred, lærer
Skive Gymnasium

Vigtige samtaler
På Skive Gymnasium har alle lærere registreret deres arbejdstid siden 2013, hvor det blev en del af lærernes overenskomst. Ledelsen og skolens tillidsrepræsentant har ifølge Sara Engfred lagt et stort arbejde i at få implementeret tidsregistreringen på en god måde, og siden 2017 har alle lærere været til fire statussamtaler med en leder om året. Rektor og TR har lavet et skema, som man bruger til samtalerne. Her skal den enkelte lærer angive tidsforbrug, om man ligger på det forventede niveau eller under eller over periodens tidsnorm, og hvad årsagerne til det er.

I lærernes opgaveportefølje er der budgettal på alle opgaver, og skolen har en oversigt, hvor lærerne kan se, hvordan ens tidsforbrug skal ligge i de forskellige uger, hvis man er på fuldtid eller forskellige grader af deltid.

”Til samtalerne vender vi, hvordan ens tidsregistrering ser ud. Vi ser på, hvor mange og hvilke opgaver man har haft, og hvordan den kommende tid ser ud. Har man for mange opgaver på brættet, skal noget flyttes, eller man taler om, hvordan opgaverne skal udføres,” fortæller Sara Engfred.

”Det kan også være den omvendte situation. Til min første samtale i dette skoleår lå jeg lidt i undertid. Men da jeg kort efter skulle have en ekstra klasse, var vi enige om, at det nok ville blive udlignet.”

Hun synes, at samtalerne fungerer godt, og at hun bliver lyttet til.

”Jeg har ikke personligt haft brug for det, men jeg ved, at ledelsen har fjernet opgaver fra lærere, fordi de kunne se, at det blev for meget.”

Men tidsregistrering gør det ikke alene, understreger hun. Det er blot tal, der intet siger om, hvordan man har arbejdet. Det er kombinationen af tidsregistrering og samtalerne, der flytter noget.

”Jeg kan komme hjem fra en arbejdsdag og føle, at jeg virkelig har knoklet, men det er kun seks en halv time, jeg kan registrere i Lectio. Og så er det omvendt en anden dag. Derfor er det så afgørende, at man har samtalerne og kan vende det ’mental load’, der er i nogle opgaver.”

Jeg har en god ledelse, som jeg har tillid til, og det er basis for det hele.
Sara Engfred, lærer
Skive Gymnasium

Tillid er nøglen
I starten skulle hun vænne sig til at opgøre sin arbejdstid, indrømmer hun, og timetælleriet stressede hende.

”Det var svært at skulle holde sig inden for årsnormen på 1.680 timer. Jeg skulle vænne mig til at slække lidt på kravene til mig selv. Jeg ville være ekstremt passioneret i alt, hvad jeg gjorde. Dengang var jeg også en nyere og langt mere uerfaren lærer, end jeg er nu,” siger Sara Engfred.

I dag har hun vænnet sig til at tidsregistrere, og hun har indset, at hun ikke kan gøre alting 100 procent.

”Tidsregistreringen har fået mig til at være realistisk og finde et niveau, jeg kan holde til – og jeg mener stadig, at jeg leverer god undervisning.”

Det er sket, at hun har glemt at få skrevet dagens arbejdsmængde ind og har måttet forsøge at huske, hvornår det nu lige var, hun satte sig ved computeren i weekenden, og om det var en halv eller en hel time, hun sad på skolen mandag eftermiddag og forberedte sig. De dage, hvor der er ekstra meget arbejde, der foregår ’on and off’, skriver hun post-it-sedler til sig selv, så hun kan huske, i hvilke tidsperioder hun har arbejdet.

Hun har aldrig hørt ledelsen på skolen tale om tidsregistrering som et redskab til kontrol og overvågning. Tværtimod er det blevet præsenteret som et redskab til at øge trivslen, skabe en mere jævn arbejdsbelastning og forebygge stress.

Netop ledelsens holdning og tilgang er altafgørende for, om lærerne kan se pointen med tidsregistrering eller ej, mener hun.

”Jeg har en god ledelse, som jeg har tillid til, og det er basis for det hele. Man får kun et godt udbytte af tidsregistrering, hvis der er tillid mellem lærere og ledelse,” siger Sara Engfred.

Læs de øvrige artikler om tidsregistering:

Kapitel 1:

Efter sommerferien skal alle registrere deres arbejdstid

Kapitel 2:

Tidsregistrering gør ikke noget godt for mig

Kapitel 3:

For nogle vil det være en irritation – men lovgivning er ikke et tag selv-bord

Kapitel 4:

Vi forventer selvfølgelig, at alle tidsregistrerer

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Malene-07-beskaaret-scaled-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Om 3 uger skal du registrere din arbejdstid: Ekspert udpeger fordele og faldgruber

  • Fokus
    Arbejder-ved-computer-noter-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Derfor gider flere lærere ikke tidsregistrering

  • SkiveGymnasium-009
    Overenskomst

    Skive Gymnasium har sat samtaler i faste rammer

Indhold Tidsregistrering

Fra 1. juli er det et lovkrav, at alle medarbejdere skal registrere deres arbejdstid. En del lærere skal vænne sig til at tidsregistrere, mens andre har været i gang længe og er glade for det. Gymnasieskolen zoomer ind på tidsregistrering.

  • Kapitel 1

    Om 3 uger skal du registrere din arbejdstid: Ekspert udpeger fordele og faldgruber

  • Kapitel 2

    Efter sommerferien skal alle registrere deres arbejdstid

  • Kapitel 3

    Tidsregistrering gør ikke noget godt for mig

  • Kapitel 4

    For nogle vil det være en irritation – men lovgivning er ikke et tag selv-bord

  • Kapitel 5

    Vi forventer selvfølgelig, at alle tidsregistrerer

  • Kapitel 6

    Sara har talt sine arbejdstimer i 10 år

  • Kapitel 7

    Derfor gider flere lærere ikke tidsregistrere

  • Kapitel 8

    Indtil nu er de sluppet. Men nu skal stopuret også frem her

  • Kapitel 9

    Tidsregistrering - her går det godt

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater