Sygdom i ferien giver ekstra feriedage
shutterstock_71614207

Sygdom i ferien giver ekstra feriedage

En ændring af ferieloven betyder, at sygdom i ferien udløser erstatningsferie. Det gælder dog først efter fem sygedage.

Hvis din sommerferie bliver ødelagt på grund af sygdom, kan du trøste dig med, at du fra i år kan få erstattet dine feriedage senere på året.

Fra 1. maj i år er en ny regel i ferieloven trådt i kraft. Den betyder, at sygdom i ferien udløser erstatningsferie. Der skal dog mere end en kort sommerforkølelse til for at udløse ekstra feriedage. Ferieloven har en karensperiode, som betyder, at du skal have mere end fem sygedage, før du kan få erstatningsferie. Hvis du har optjent færre end 25 feriedage, skal der dog forholdsvis færre sygedage til, før erstatningsferien bliver udløst.

Hvis du bliver syg flere gange i løbet af ferieåret, lægges karensdagene sammen.

Skolen skal have besked om sygdommen på 1. sygedag, efter de regler som gælder for sygemelding på den enkelte skole.

Som udgangspunkt skal du dokumentere sygdommen med en lægeerklæring. Det gælder også, hvis du er på ferie i udlandet.

Læs mere om reglerne på GL's hjemmeside