Studenter får rekord mange 12-taller
studenterhue2

Studenter får rekord mange 12-taller

Der er aldrig før blevet givet så mange 12-taller til studentereksamen, viser foreløbige tal.

Det er ikke længere forbeholdt de få at score topkarakterer.

11 procent af karaktererne, som er blevet uddelt til årets studentereksamener på stx, er 12-taller.

Det viser en foreløbig opgørelse af årets karakterer fra Lectio.

Det er rekord siden den nye karakterskala blev indført i 2006. Sidste år var 10,4 procent af karaktererne 12-taller, mens andelen af topkarakterer årene før lå på ca. 9 procent.

Den nye karakterskala blev indført under undervisningsminister Bertel Haarder (V) i 2006. Begrundelsen var, at den danske karakterskala skulle være nemmere at sammenligne med udenlandske karakterer. Samtidig blev det dog også slået fast, at det skulle være nemmere at få karakteren 12, end det havde været at få den tidligere topkarakter 13.

De fleste gymnasier benytter sig af Lectio. Gymnasierne skal efter eksamen taste elevernes karakterer ind i systemet. Tallene er dermed baseret på flertallet af de afgivne karakterer på landets gymnasier, men ikke alle.

12-taller

Andelen af 12-taller i stx