Stor arbejdsglæde blandt nye lærere trods travlhed
ung lærer ved table shutterstock_110512700

Stor arbejdsglæde blandt nye lærere trods travlhed

Stort set alle nye lærere er glade for deres job, viser en ny undersøgelse fra Gymnasieskolen. Arbejdsglæden tanker den energi, der hjælper i svære tider, siger ekspert.

I det seneste nummer af Gymnasieskolen satte vi fokus på nye lærere og de problematikker, der især kan være det første år som gymnasielærer.
Men en undersøgelse, Gymnasieskolen har lavet blandt nye lærere, viser også, at de er meget glade for deres arbejde.
92 procent af de nye lærere svarer, at de enten er meget tilfredse eller tilfredse med deres job som undervisere.

Meningsfuldt arbejde
Christina Kiilerich underviser i dansk og psykologi på Munkensdam Gymnasium. Hun har nu undervist i to år, og for hende er det især den tætte kontakt med eleverne, der gør, hun møder glad på arbejde.

”Jeg får en masse energi af at undervise. Det, jeg laver, betyder noget for eleverne, og det kræver, at jeg tager mig sammen,” siger hun.

Ifølge Thomas Clausen, seniorforsker ved Det Nationale Center for Arbejdsmiljø (NFA), er arbejdsglæden det brændstof, der skaber energi til jobbet.

”Man oplever arbejdsglæde, når man føler, man laver noget meningsfuldt. Som gymnasielærer kan det være at få sine elever fagligt i spil og at lykkes med sin undervisning. Man skal heller ikke undervurdere det at have gode kolleger. På et gymnasium er man i et arbejdsmiljø, hvor mange kolleger har samme faglige baggrund,” siger han.

Arbejdsglæde hjælper i modgang
Dorthe Kodahl Andersen har undervist i arabisk i to år på VUC og HF Nordjylland. For hende er arbejdet med kursisterne noget af det, hun holder mest af.

”Det er skønt at se unge mennesker vokse og komme videre med deres liv. På hf er der en ekstra udfordring, fordi man arbejder med mennesker, der har haft mislykkede uddannelsesforsøg. Derfor er det helt fantastisk, når man knækker koden, og de bliver begejstrede for at modtage læring,” siger hun.

Dorthe Kodahl Andersen er en af dem, der har haft meget travlt i sit første år som underviser. Alligevel synes hun selv, hun har det bedste job.

”Jeg har voldsomt travlt i hverdagen, men det er også enormt spændende, at det går hurtigt. Samtidig betyder det meget, at jeg har gode kolleger og en god ledelse til at støtte mig,” siger hun.

Ifølge Thomas Clausen opbygger arbejdsglæden de ressourcer, der hjælper i svære tider.

”Hvis man er glad for sit arbejde og bliver bekræftet i sin faglighed, har man nemmere ved at håndtere modgang. Det gør, at man klør på, selvom man nogle gange kan føle, at det kan være hårdt at gå på arbejde,” siger han.

Gymnasielærer om 10 år
Ifølge Gymnasieskolens undersøgelse er mange nye gymnasielærere også landet på den rette hylde.
71 procent svarer, at de stadig vil være gymnasielærere eller undervisere om 10 år. En af dem er Christina Kiilerich.

”Hvis jeg har det lige så godt, som jeg har det nu, er jeg også gymnasielærer om 10 år. Jeg har svært ved at forestille mig andre job, hvor jeg ville få samme energi af at gå på arbejde,” siger hun.

Ifølge Thomas Clausen er der også en sammenhæng mellem at føle, at ens arbejde giver mening og trivselen på arbejdet på længere sigt.

”Vi kan se på de undersøgelser, vi har lavet, at arbejdsglæden har en stor betydning for at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet.,” siger han.

For Dorthe Kodahl Andersen var det tilfældigt, hun blev gymnasielærer. Alligevel spår hun, at hun underviser mange år i fremtiden.

”Jeg havde aldrig troet, at det ville være fedt at undervise. Men det er bare det fedeste i verden,” siger hun.

Tema om nye lærere

Læs artiklerne fra temaet:

Nye lærere: Arbejdsbyrden stresser

"Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg er havnet det rigtige sted"

Mange nye lærere mangler pædagogikum

Det skal du vide som ny

Vil du have billederne med til artiklerne, finder du bladet her