Ekspert: Gymnasielærere har alle forudsætninger for arbejdsglæde
alexanderkjerluf

Ekspert: Gymnasielærere har alle forudsætninger for arbejdsglæde

Et betydningsfuldt arbejde og det at gøre en forskel for eleverne er med til at give gymnasielærerne en kæmpe fordel, når det gælder arbejdsglæde, siger ekspert i arbejdsglæde.

At være gymnasielærer er et ekstremt meningsfuldt arbejde, og det er en stor fordel, når man skal finde arbejdsglæden.
Det siger Alexander Kjerluf, stifter af Arbejdsglæde nu, der hjælper firmaer med at finde eller bevare arbejdsglæden.
Gymnasielærere har et betydningsfuldt arbejde, fordi de er med til at uddanne den næste generation, siger han.

”Det, der giver arbejdsglæde, er at føle, at man gør en forskel. En lærer kan have en svær klasse, der udvikler sig og klarer sig godt. På den måde bliver ens arbejde betydningsfuldt,” siger arbejdsglædeeksperten.

Alexander Kjerluf er ofte ude at holde foredrag og lave workshops om arbejdsglæde på arbejdspladser. Han har været ude på gymnasier med sine workshops, og der har han mødt mange engagerede og passionerede lærere.

Han oplever, at arbejdstiden ofte meget går med forberedelse. Om det siger han, at det er vigtigt lige at gå to skridt tilbage, så man kan se, at man er med til at gøre en forskel for eleverne.

Lærernes dilemma
Selvom gymnasierne har en stor fordel i deres meningsfulde arbejde, oplever Alexander Kjerluf også en frustration, når han besøger gymnasier.

”Systemet værdsætter i mange situationer noget andet end lærerne. Systemet går op i kroner og ører, mens lærere går op i læring og faglig udvikling af eleverne. Derved brænder lærerne for ét, men bliver målt for noget andet. Det er en svær ting at forene,” siger han.

Alexander Kjerluf foreslår, at man på skolerne sætter sig og snakker om, hvad netop deres succesparametre er. Hvor synes vi, at vi gør det godt? Da vi havde et problem, hvordan løste vi det så?
Og når man så oplever, at et succesparameter lykkedes, er det vigtigt at fejre det. Alexander Kjerluf oplever, at der alt for ofte bliver fokuseret på, når noget går galt og glemmer det gode. Det hjælper ikke på arbejdsglæden.

Alle skal skabe arbejdsglæde
Arbejdsglæde er dit eget ansvar, siger Alexander Kjerluf. Man er selv nødt til at arbejde for, at man har et godt kollegialt fællesskab, og at ens arbejdsopgaver er tilfredsstillende.

”Alle kan gøre en forskel for arbejdsglæden. Ved at være en god kollega, der hjælper eller anerkender andre, har man hjulpet med at skabe en større tilfredshed den arbejdsdag,” siger Alexander Kjerluf.

Det er ledelsens ansvar at sørge for et grundlag for, at der kan eksistere et godt arbejdsmiljø. De skal planlægge arbejdet og fordele ressourcer for at sætte rammerne.

”Når rammerne er i orden, er det op til alle på arbejdspladsen at være med til at skabe en god arbejdsdag inden for de rammer. Både ledere og medarbejdere har ansvar for at skabe en god arbejdsplads,” siger Alexander Kjerluf.

Relationer og resultater
Der er to ting, der spiller ind, når det gælder arbejdsglæde: Resultater og relationer. Resultaterne ligger i, om man er god til sit arbejde. Hvis fagligheden bliver brugt, og man føler, at arbejdet giver mening, så er resultaterne i orden.

Men resultater kan ikke stå alene, for relationerne på arbejdspladsen er også vigtige ifølge Alexander Kjerluf. Det gælder både til kolleger og ledelsen.

”Det er vigtigt at kunne slappe af med sine kolleger og få anerkendelse fra dem. Men man skal også have anerkendelse fra ledelsen og føle, at de gerne vil have, at man lykkes,” siger han.

Hvis arbejdsglæden er væk
Det kan ske, at man føler, at arbejdsglæden er ved at fordufte. Så er der ifølge Alexander Kjerluf to muligheder: Man må finde arbejdsglæden, hvor man er eller finde arbejdsglæden et nyt sted.

”Man er nødt til at tænke i resultater og relationer. Er det, fordi jeg føler, jeg ikke slår til? Så er der mulighed for at uddanne sig yderligere, så kompetencerne kommer på plads. Er det, fordi det kollegialt ikke fungerer, kan man gå til chefen og prøve at finde en løsning på problemet,” siger han.

Alexander Kjerluf fortæller, at det er meget vigtigt at gribe ind, hvis arbejdsglæden er ved at forsvinde. Han anbefaler, at man forsøger at finde arbejdsglæden, hvor man er og får snakket med enten kolleger, ledelsen, tillidsrepræsentanten eller sin fagforening om problemet. Men hvis intet virker, er man nødt til at finde en arbejdsplads, hvor man kan finde arbejdsglæden igen.

Serie: Jagten på arbejdsglæde

Gymnasieskolen går i de kommende måneder på jagt efter arbejdsglæden. Vi undersøger, hvor arbejdsglæden trives, og på hvilke arbejdspladser den er en sjælden gæst. Hvad betyder trivsel og udvikling for den enkelte og for skolen, og hvad er konsekvenserne af stress og dårligt arbejdsmiljø?

Redaktionen vil meget gerne modtage gode ideer og historier fra læserne. Hvordan ser arbejdsglæde ud for dig, og hvornår tænker du: Jeg har verdens bedste job?  Eller omvendt fortæl om, hvorfor du har svært ved at finde smilet frem på vej til arbejde.

Skriv til gymnasieskolen@gl.org