Undersøgelse: Gymnasielæreres motivation er i top
Greve Gymnasium 11 undervisning

Undersøgelse: Gymnasielæreres motivation er i top

Gymnasielærere finder stor glæde ved at lære fra sig, og blandt andet derfor er motivationen for arbejdet meget høj, viser undersøgelse.

Til trods for de nye arbejdstidsregler, som blev indført sidste år, er motivationen og glæden ved arbejdsopgaverne høj hos gymnasielærerne.

Lærerne giver blandt andet udtryk for, at deres arbejdsopgaver er spændende, at jobbet giver dem en personlig tilfredsstillelse, og at de finder en stor glæde ved at lære fra sig.

Det viser et specialeprojekt fra Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet.

De to cand.scient.pol’er Sira Haunstrup-Skov og Christine Storgaard Simonsen har lavet kvantitative og kvalitative interview med gymnasielærere i januar i år. Ideen med projektet var at se, hvordan de nye arbejdstidsregler påvirker lærernes motivation i hverdagen, og hvilken betydning en så stor omvæltning har for lærernes arbejdsglæde.

Kontrollerende regler
”Vi kan se, at gymnasielærerne opfatter arbejdstidsreglerne som meget kontrollerende, og det demotiverer også i den forstand, at de lærere, som ser reglerne som allermest kontrollerende, har lavere motivation end andre gymnasielærere. Men generelt set er arbejdsmotivationen blandt gymnasielærerne meget høj,” siger Sira Haunstrup-Skov.

Lærerne har i undersøgelsen forholdt sig til ni forskellige parametre, som samlet set giver et billede af lærernes motivation. For eksempel glæden ved at undervise, samvær med eleverne og den generelle glæde ved arbejdet.  På en skala fra 0-100 ligger gymnasielærernes motivation på 81.

Her er der tale om den indre motivation i modsætning til den ydre motivation, som for eksempel er løn.

Ifølge Sira Haunstrup-Skov er det en meget høj motivation, hvis man sammenligner med tidligere forskning om motivation og ledelse på arbejdspladser.

”Vi har målt den motivation, der knytter sig til glæden ved at udføre en arbejdsopgave, og den er generelt meget høj,” siger hun.

Lederen spiller stor rolle
Projektet tager også fat i ledelsens rolle, og her viser det sig, at ledelsen har en betydning for, hvor motiverede lærerne er. De lærere, som er mest motiverede, arbejder på de skoler, hvor lederen er i dialog med lærerne, og hvor lærerne og skolens mål flugter med hinanden.

Gymnasieskolen.dk skrev for nyligt, at ny forskning fra Rockwool Fondens Forskningsenhed om ledelse og styring af ungdomsuddannelser viser, at ledelsen kan gøre en forskel, og at netop såkaldt transformationsledelse giver gode resultater. Med andre ord harmonerer de resultater med specialeprojektet.

”Generelt er gymnasielærerne ikke glade for de nye arbejdstidsregler, men undersøgelsen viser, at ledelsen kan regulere på ledelsesstilen og derved mindske den potentielle negative effekt, de nye arbejdstidsregler kan have for lærernes motivation,” siger Sira Haunstrup-Skov.

Serie: Jagten på arbejdsglæde

Gymnasieskolen går i de kommende måneder på jagt efter arbejdsglæden. Vi undersøger, hvor arbejdsglæden trives, og på hvilke arbejdspladser den er en sjælden gæst. Hvad betyder trivsel og udvikling for den enkelte og for skolen, og hvad er konsekvenserne af stress og dårligt arbejdsmiljø?

Redaktionen vil meget gerne modtage gode ideer og historier fra læserne. Hvordan ser arbejdsglæde ud for dig, og hvornår tænker du: Jeg har verdens bedste job?  Eller omvendt fortæl om, hvorfor du har svært ved at finde smilet frem på vej til arbejde.

Skriv til gymnasieskolen@gl.org