Stående ovationer til GL’s afgående formand

Stående ovationer til GL’s afgående formand

Det var en rørt Gorm Leschly, der for få minutter siden aflagde sin sidste beretning som formand for GL. Ikke overraskende handlede den meget om OK 13, men der blev også plads til at sige tak for samarbejdet til dem, han har mødt igennem sine 14 år som formand.

"Tak til jer alle!"

Sådan lød Gorm Leschlys sidste ord fra talerstolen, da han klokken 10.47 afsluttede sin beretning på GL's repræsentantskabsmøde på Frederiksberg i København.

Talen handlede ikke overraskende først og fremmest om OK 13, og hvor gymnasielærerne står nu.

"’De duttede folk en mening på, hvis vanvid alle kunne forstå’, som Piet Hein har udtrykt det i et Gruk. Arbejdsgiverne ville gøre os vrede; for i vrede er man ikke i stand til at dømme rigtigt. Og måden man gør folk vrede på, er ved åbenlyst at gøre dem uret og chikanere dem og i det hele taget opføre sig uforskammet. Og det var lige præcis det, vi mødte op til OK13," sagde han.

Han talte blandt andet om en del af rektorernes efter hans mening dårlige implementering af OK 13.

"Jeg er dybt bekymret for, at man på mange skoler lige nu er på vej ud i en mistillidskrise. Ledelsen på disse skoler har ikke været dygtig til at forklare, hvad der er formålet med det, de gør. Man foranlediges til at tro, at nogle lederes bevæggrund har været, ’fordi vi kan’ og på spørgsmålet om ’hvorfor’, svarer de ’fordi vi siger det’. Derfor opstår der mistillid til ledelsen."

I beretningen lancerede formanden også en bredside mod den siddende regering.

"Det er historisk forunderligt, at man med en rød regering kan lave et så stærkt set up, at man kan presse alle lærerorganisationer i knæ. Det er tankevækkende, at med blå blok ved magten er rød blok vores venner, mens rød blok vil det samme som blå blok, når de har magten," sagde han.

Gorm Leschly brugte også lejligheden til at forsvare sin beslutning om at indgå OK 13-aftalen i februar i år.

"Der var intet – og jeg mener helt bogstaveligt talt intet – forhandlingsrum. Det var rå magt. Rå magt – som et enigt Folketing, på nær Enhedslisten, stod bag. Arbejdsgiverne fandt aftaleretten udelelig. Derfor var der intet at forhandle om. Aftaleretten var væk. Tyvstjålet. Jeg solgte den ikke. Derfor var der heller ingen betaling for den. Man kan sige, at da spillet var tabt, tog vi os godt betalt for at blive ved forhandlingsbordet," sagde han.

Gorm Leschly afsluttede sin sidste beretning med at synge en kort passage af TV-2's "Et lykkeligt goodbye" og modtog med blanke øjne lange stående ovationer. En værdig afsked.

Næstformanden takker den afgående formand

Næstformand Annette Nordstrøm Hansen takker Gorm Leschly for hans store indsats

Stående ovationer for formanden

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"GL landsmøde 2013 11.jpg|public://GL landsmøde 2013 11.jpg","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"325","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]]