GL: Store udfordringer i det kommende år

GL: Store udfordringer i det kommende år

Kampen mod nedskæringer og implementeringen af reformen er to af de største opgaver for GL i det kommende år.

Gymnasierne går ind i et helt specielt år – for at sige det mildt.

En ny gymnasiereform skal rulles ud på skolerne efter sommerferien, og samtidig rammes sektoren i 2017 af de måske største besparelser nogensinde.

Det er derfor heller ikke overraskende, at de to udfordringer kommer til at fylde meget i Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL’s) opgaver i den kommende periode. Der var da heller ikke den store debat om det punkt, da repræsentantskabet vedtog “køreplanen” for GL i den kommende periode.

Nedskæringer vedtaget
Nedskæringerne for 2017 er vedtaget i Folketinget, men som Sigrid Jørgensen, næstformand i GL, sagde fra talerstolen:

“Vi vil fortsætte kampen for at undgå nedskæringer i 2018. Vi skal lave en målrettet indsats for at synliggøre konsekvenserne af nedskæringerne. Det er ikke en kamp, vi kan vinde alene, men som kræver, at vi står sammen.”

Læs: Finanslov som frygtet

Ny reform
Samtidig med at skolerne skal spare, skal de også implementere en ny gymnasiereform. En af GL’s store indsatser i den kommende tid bliver at følge og påvirke implementeringen af reformen tæt. Flere faglige foreninger har kritiseret reformen for at underprioritere begyndersprogene, og Sigrid Jørgensen sagde, at sprog er et af mange områder, som GL vil følge tæt.

“Vi vil holde øje med, hvor mange elever som vælger sprog,” sagde hun.

Hun opfordrede også til, at man lokalt ikke “overimplementerer” reformen.

“Det er der ikke ressourcer til, og lærerne skal nå at inddrages i implementeringen,” sagde Sigrid Jørgensen.

Løn og arbejdsvilkår
Repræsentantskabet vedtog dog også andre opgaver for den kommende periode.

Blandt andet vil lønnen være i fokus.

“Unge lærere skal have en fornuftig lønudvikling,” sagde Sigrid Jørgensen blandt andet.

Hun understregede også, at GL fortsat skal arbejde for at gøre noget ved den skæve arbejdsbelastning, som mange gymnasielærere oplever.