Samfundsfag har rekord i interneteksamen
No image

Samfundsfag har rekord i interneteksamen

For få år siden var adgang til internettet til eksamen et mindre forsøg. Nu kan 20 procent af eleverne i samfundsfag google til den skriftlige eksamen.

Et tv-klip fra Folketinget, hvor Simon Emil Ammitzbøll fra Liberal Alliance og Pernille Skipper fra Enhedslisten diskuterer skattelettelser. Det var sidste sommer blandt  andet forskellen på den skriftlige digitale eksamen i samfundsfag A med adgang til internettet og den traditionelle eksamen uden muligheden for at gå online.

Stadig flere skoler vælger at melde eleverne til den digitale eksamen med adgang til internettet. Særligt i samfundsfag er det blevet populært. Ved sidste skriftlige eksamen gik 20 procent af eleverne til eksamen online, året før var det 15 procent, og året før igen 10 procent.

”Samfundsfag er det fag, hvor den største andel af eleverne går til eksamen med adgang til internettet. Vi har gode erfaringer med det,” siger Bent Fischer-Nielsen, der er fagkonsulent for samfundsfag (stx, hf, hhx og htx).

Søger information
Ud over at eleverne for eksempel også kan forholde sig til et tv-klip i stedet for udelukkende skriftlige kilder og artikler, er forskellen naturligvis også, at eleverne kan søge efter information på internettet.

”Det giver en større overensstemmelse mellem undervisning og prøveform. Adgang til nettet er mere lig med det, eleverne skal kunne i det virkelige liv på videregående uddannelse og på arbejdsmarkedet,” siger Bent-Fischer Nielsen.

Fagkonsulenten mener dog ikke, at eleverne med adgang til nettet har en fordel. Eleverne skal besvare spørgsmål i kernestoffet og bruge teorier, som står i de bøger, de tager med til eksamen.

”Man kan let komme til at spilde tiden ved at søge for meget på nettet,” siger han og understreger, at karaktergennemsnittet også viser, at internettet ikke giver nogen fordele.

Til gengæld er det muligt at stille anderledes typer opgaver til elever med adgang til nettet. Sidste sommer skulle eleverne for eksempel søge efter supplerende materiale til diskussionen om skat og arbejdsudbud.

En anden forskel på prøverne er også, at eleverne til den digitale eksamen får udleveret opgavens talmateriale i et regneark.

”Det har også den effekt, at det gør det mere interessant for eleverne at lære at bruge et regneark,” siger Bent Fischer-Nielsen.

De første forsøg med eksamen med adgang til nettet begyndte i 2008.

Skriftlig eksamen med adgang til internettet

Stx: dansk A, matematik A, engelsk A, samfundsfag A.
Htx: dansk A, engelsk A.
Hhx: dansk A, engelsk A, afsætning A, international økonomi A, virksomhedsøkonomi A.