Sådan er lønnen fordelt på lærerværelset
No image

Sådan er lønnen fordelt på lærerværelset

Gymnasieskolen har fået lov til at se, hvad hver enkelt lærer tjener på et typisk, dansk gymnasium.

Ancienniteten er den mest afgørende grund til, at der er forskel på de 70 læreres løn. Blandt lærere med lige lang anciennitet er der dog også forskel på lønnen. Der kan godt være en forskel på cirka 5.000 kroner om måneden blandt lærere med samme anciennitet. Generelt får de fleste lærere dog nogenlunde det samme i løn, når der tages højde for ancienniteten.

Grunden til, at der kan være forskel på lærernes løn trods den samme anciennitet, er de lokalt aftalte tillæg. De lokale løntillæg udgør ni procent af lærernes samlede løn. På skolen er den lokale løn fordelt på funktionstillæg og kvalifikationstillæg, og enkelte lærere har også fået et engangsvederlag.

De nævnte månedslønninger er uden pension og feriegodtgørelse. Navnene på lærerne er opdigtede.

Lønnen generelt – kort fortalt

91 procent af gymnasielærernes løn er centralt fastsat. Det betyder, at alle lærere er sikret en begyndelsesløn på 27.399 kroner om året, og efter seks år er de garanteret en løn på 35.622 kroner (uden pension). Ni procent af lærernes samlede løn er blevet forhandlet på plads lokalt. Kvalifikationsløn udgør den største del af den lokale løn. På mange skoler er de lokale løntillæg fastsat efter principper, som betyder, at stort set alle lærere på skolen opnår dem, for eksempel efter ansættelse i et bestemt antal år.