Peter William Kietz 1930-2012
No image

Peter William Kietz 1930-2012

På skolens interne konference stod der at læse, at tidligere ansat Peter Kietz afgik ved døden mandag den 23. april og skulle bisættes fra Sankt Pauls Kirke i København den 5. maj 2012. Det lød forkert, at en institution som studielektor Kietz, der pensioneredes for næsten 12 år siden sammestedsfra, omtaltes som tidligere ansat. Han havde sågar taget studentereksamen i Høng. Ikke desto mindre er det sandt. Det fortæller noget om, hvor kort menneskelivet er, og hvor hurtigt man glemmes. Anderledes kan det ikke være. For da institutionen Kietz – han kaldtes altid kun Kietz på skolen – forlod institutionen Høng Gymnasium og HF som 70-årig, var det nødtvungent, for pensionsreglerne ville det. Kietz underviste i engelsk og tysk og kunne sagtens have fortsat nogle flere år, hans åndelige spændstighed var intakt. Han var en enestående begavelse og igennem mange år en væsentlig del af Høng Gymnasium og HF’s fundament. Som erfaren pædagog og studielektor kunne man trygt henvende sig til ham; han var meget redelig og uhyre vidende. Kietz kunne heldigvis nyde sit otium i København sammen med sin Meta, som døde i december sidste år. Han efterlader sig en søn og en datter. Ære være hans minde!

Bjarne Jacobsen og Finn Sønderstrup

Høng Gymnasium og HF