Annonce
Skip to content
Artikel
På Nordfyns Gymnasium løser de mordgåder i dansk
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Kriminalefterforskning i dansk på Nordfyns Gymnasium
9. oktober 2025

På Nordfyns Gymnasium løser de mordgåder i dansk

Undervisning Gymnasiereform 2030 Praksisfaglighed
Indhold
Tekst_ Martin Harvøe Kristensen
Foto_ Martin Harvøe Kristensen
Link er kopieret

Praksisfaglighed bliver et nøgleord i den kommende gymnasiereform – men på Nordfyns Gymnasium er det allerede en integreret del af hverdagen.

 

Med den kommende reform og epx-uddannelse skal stx i højere grad åbne sig mod virkeligheden og give eleverne mulighed for at arbejde mere praksisfagligt – eller skal den?

På Nordfyns Gymnasium er praksisfaglighed nemlig allerede en integreret del af hverdagen – og var det allerede, før det blev til et politisk buzzword.

Fokus: Praksisfaglighed

Med en kommende gymnasiereform og epx kommer praksisfaglighed med stor sandsynlighed til at fylde mere i gymnasiet i fremtiden. Flere lærere og skoler er dog allerede godt i gang med at anvende praksisfaglighed i deres undervisning på forskellig vis. Gymnasieskolen sætter fokus på praksisfaglighed i den kommende tid.

“Vi har ikke opfundet noget nyt, men vi har prioriteret det i mange år. Derfor sker der meget af det her,” siger rektor Malene Grandjean.

På tværs af fag, fra dansk og samfundsfag til biologi, innovation og mediefag, arbejder eleverne med alt fra DNA og etik til kampagnefilm og kriminalefterforskning. Det er undervisning, der rækker ud over klasselokalet og ind i virkeligheden.

Selv de elever, der normalt er tilbageholdende, blev opslugt af historien.
Sidsel Høite Fabricius, lærer
Nordfyns Gymnasium

Sidsel Høite Fabricius

Lærer

Nordfyns Gymnasium

Fra teori til virkelighed
I dag er en gruppe koncentrerede elever i fuld gang med at optegne gerningssteder, lave storyboards og gennemgå vidneudsagn – de skal opklare et mord.

Det skyldes en anderledes danskundervisning, hvor klassens lærer har lavet Edgar Allan Poes klassiske krimifortælling Mordene i Rue Morgue om til et krimirollespil.

Her skal eleverne i mindre grupper påtage sig rollerne som retsmedicinere, vidneafhørere og efterforskningsledere – efter kun at have læst første halvdel af bogen. Igennem disse roller skal de selv forsøge at opklare mordet, før de får lov til at læse historien færdig.

“De var derfor nødt til at læse og forstå teksten helt ned i detaljen for at kunne omsætte den til noget konkret. Det betød, at selv de elever, der normalt er tilbageholdende, blev opslugt af historien,” fortæller dansklærer Sidsel Høite Fabricius.

Hun oplever, at eleverne lærer mere, når undervisningen er varieret og praksisnær – men understreger også, at det kræver meget planlægning og tydelige læringsmål, før det fungerer.

Sktise af gerningsstedet
I forbindelse med 'efterforskningen' tegnede eleverne blandt andet skitser af gerningsstedet.

Praksisfaglighed i naturfagene
I naturfagene er praksisfaglighed allerede i høj grad inkorporeret i fagene, da for eksempel laboratorieforsøg er en helt naturlig og nødvendig del af undervisningen. At teori og praksis på den måde går hånd i hånd, er 2.g-eleverne Merle Vibe Brøndum og Laura Dibbern Tidemand Rasmussen glade for, De har en naturvidenskabelig studieretning.

”Det gør det nemmere at forstå det svære teoretiske stof, når vi får det i hænderne og prøver det selv. Vi har for eksempel lavet gelelektroforese på SDU, hvor vi, i forbindelse med et forløb om DNA og kriminalitet, fik lov til at bruge nogle af deres laboratoriefaciliteter,” fortæller de.

De oplever, at de husker stoffet bedre, når de får det i hænderne – og at det gør undervisningen sjovere.

Samfundsfag i retten og på klimafolkemødet
Også i samfundsfag er praksisfaglighed en stor del af faget allerede, i hvert fald hvis man spørger samfundsfagslærer Lars Trampedach. Hans elever har blandt andet deltaget i projektet Et Sundere Syddanmark, der er et citizen-science-projekt, som har til formål at engagere borgerne i Region Syddanmark i sundhedsforskning ved at lade dem stemme om, hvilke sundhedsfaglige forskningsprojekter der skal modtage ekstra midler fra den øremærkede pulje.

Man husker det bedre, når man har prøvet det selv.
Laura Arabelle Antarbi Grinderslev, elev
Nordfyns Gymnasium

Lars Trampedach

Lærer

Nordfyns Gymnasium

På Et Sundere Syddanmark hjalp eleverne en gruppe forskere, der deltog i projektet, med at formidle sundhedsdata til almindelige borgere, blandt andet ved at designe plakater for dem.

De har også haft en bod på Klimafolkemødet i Middelfart, hvor de formidlede klimasociologisk viden og forsøgte at påvirke folks adfærd i en mere klimavenlig retning.

“Det motiverer eleverne, når de kan se, at deres viden bliver brugt til noget. Det er demokratisk dannende og giver dem en følelse af at kunne bidrage til samfundet,” siger Lars Trampedach.

Eleverne Laura Arabelle Antarbi Grinderslev og Emilie Koch er enige:

“Det er fedt, når undervisningen ikke bare er at læse i en bog. Vi har været ude og interviewe folk, lave plakater og fremlægge for dommere – det gør det hele mere virkeligt,” siger Emilie Koch.

“Man husker det bedre, når man har prøvet det selv. Det giver mening, og det er sjovt,” tilføjer Laura Arabelle Antarbi Grinderslev.

Laura og Emilie, elever på Nordfyns Gymnasium
3.g-eleverne Laura Arabelle Antarbi Grinderslev og Emilie Koch har en samfundsfaglig studieretning.

Torben Larsen

Lærer

Nordfyns Gymnasium

Mediefag: Praksis som grundstof
I mediefag er praksisfaglighed en del af bekendtgørelsen, hvilket blandt andet filmproduktionerne, som eleverne laver i undervisningen, er udtryk for. Torben Larsen er mediefagslærer på Nordfyns Gymnasium, og han mener, at eleverne sætter pris på det afbræk, som praksisfaglig undervisning giver dem.

“Men de opdager også, at det praktiske kræver meget – der er mange regler og teorier, som skal anvendes. Det ene fungerer ikke uden det andet. Eleverne skal både have styr på teori og praksis – og de lærer det bedst, når de ser, hvordan det hænger sammen,” siger han.

Han fortæller desuden, at eleverne ofte er ude af huset og lave film. Nogle laver kampagnefilm eller reklamefilm i samarbejde med lokale aktører for eksempel med lokale sportsklubber, fitnesscentre eller deres arbejdsplads. Andre laver selvportrætter eller dramaproduktioner.

Det er en del af vores kultur.
Malene Grandjean, rektor
Nordfyns Gymnasium

Ledelsen bakker op – også økonomisk
Ifølge rektor Malene Grandjean og vicerektor Jeppe Bregenov-Pedersen så har praksisfaglighed høj prioritet.

”Der er stor kollegial opbakning. Lærerne hjælper hinanden og udviser forståelse for de tværgående skemaændringer, som opstår, når man gennemfører undervisningen uden for klasselokalet og tæt på praksis. Det er en del af vores kultur, og eleverne nævner ofte, at de værdsætter at komme ud af huset,” siger Malene Grandjean.

Derfor betaler gymnasiet også altid for transport og entré, når klasserne er på tur, så alle eleverne kan komme ud af huset uden at blive stoppet af økonomiske barrierer. Der afsættes årligt omkring 750.000 kroner til formålet.

“Vi ligger på landet, men eleverne skal have samme muligheder som dem i storbyen. Derfor har vi for eksempel hvert år elever på rundvisning på Christiansborg,” siger Jeppe Bregenov-Pedersen.

Ledelsen forsøger også at understøtte samarbejdet med eksterne aktører, som SDU, UCL og lokale museer, og arbejder på at synliggøre praksisfagligheden bedre – både internt og på skolens hjemmeside, fortæller rektor.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    shutterstock_1337503340-scaled-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    Ny undersøgelse: Gymnasielærere er godt i gang med praksisfaglig undervisning

  • GS_Udfordret_GentofteHF_BANNER
    Undervisning

    "Vi har virkelig prøvet. Men det er ikke lykkedes"

  • GS_Udfordret_Maribo-Gymnasium-12-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    I Maribo kan ­eleverne nu også vælge ‘håndværker-­hf’

  • Gefion_BANNER
    Undervisning

    Med pædagogen, læreren og socialrådgiveren på arbejde

Indhold Praksisfaglighed i undervisningen

Med en kommende gymnasiereform og epx kommer praksisfaglighed med stor sandsynlighed til at fylde mere i gymnasiet i fremtiden. Flere lærere og skoler er dog allerede godt i gang med at anvende praksisfaglighed i deres undervisning på forskellig vis. Gymnasieskolen sætter fokus praksisfaglighed i den kommende tid.

  • Kapitel 1

    Ny undersøgelse: Gymnasielærere er godt i gang med praksisfaglig undervisning

  • Kapitel 2

    På Nordfyns Gymnasium løser de mordgåder i dansk

  • Kapitel 3

    “Det sætter sig bare på en anden måde end matematikundervisning”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater