Annonce
Skip to content
Artikel
“Det sætter sig bare på en anden måde end matematikundervisning”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
27. oktober 2025

“Det sætter sig bare på en anden måde end matematikundervisning”

Undervisning Gymnasiereform 2030 Praksisfaglighed
Indhold
Tekst_ Martin Harvøe Kristensen
Foto_ Rie Neuchs
Link er kopieret

På HTX Roskilde samarbejder elever og lærere med Vikingeskibsmuseet om undervisning i træ, design og kulturhistorie. Det giver eleverne mulighed for at arbejde praksisfagligt – og for at mærke, at deres viden kan bruges til noget uden for skolen.

 

Bølgerne deler sig under skibets køl, imens en gruppe af htx-elever i takt hiver i årerne. De befinder sig i en rekonstrueret nordisk båd, der er i familie med et vikingeskib, midt på Roskilde Fjord, hvor de ved egen kraft bevæger sig sikkert frem.

Imens befinder den anden halvdel af klassen sig på land i et af Vikingeskibsmuseets værksteder, hvor de med økser hugger sneller ud af træstykker – små stolper, der i vikingetiden blandt andet blev brugt til at understøtte bænkene i skibene. Nu skal de bruges som ben på de skamler, eleverne skal bygge hjemme på skolen.

Fokus: Praksisfaglighed

Med en kommende gymnasiereform og epx kommer praksisfaglighed med stor sandsynlighed til at fylde mere i gymnasiet i fremtiden. Flere lærere og skoler er dog allerede godt i gang med at anvende praksisfaglighed i deres undervisning på forskellig vis. Gymnasieskolen sætter fokus på praksisfaglighed i den kommende tid.

For Jonas Perch Nielsen, der går i 3.g, er det en kærkommen afveksling fra hverdagen på skolen.

“Jeg synes, man burde komme mere ud og opleve ting. Det gør undervisningen meget mere spændende og underholdende end bare at sidde i et klasselokale. Det sætter sig bare på en anden måde end matematikundervisning,” siger han.

Han oplever, at han husker det, de lærer bedre, når han får lov til at bruge kroppen og hænderne. Det er ikke bare en pause fra teorien – det er en anden måde at lære på.

Fra værksted til virkelighed
Samarbejdet mellem HTX Roskilde og Vikingeskibsmuseet begyndte som et almindeligt værkstedsbesøg, men udviklede sig hurtigt til et samarbejde, der nu kører på andet år. Her skal 3.g-elever i teknikfaget lave moderne produkter inspireret af jernalderens og vikingetidens stil og metoder.

Silas Tavs Ravn, der er underviser og træformidler på museet, fortæller, at refleksionsniveauet hos htx- eleverne var højere end normalt – og at det gav mulighed for at bygge videre og tilpasse undervisningen.

Det giver dem en kulturel kontekst og en anden form for læring.
Aleksander Lund, lærer
HTX Roskilde
GS_Reportage_HTX-Roskilde_Artikel-2-aspect-ratio-1920-1080

Eleverne fra HTX Roskilde bliver instrueret i, hvordan de skal tilhugge træstykker til sneller i et af Vikingeskibsmuseets værksteder. Snellerne bruges til at understøtte bænkene i et vikingeskib, men eleverne skal bruge dem som ben på de skamler, de skal designe hjemme i skolens eget træværksted.

Jonas Perch Nielsen og Mia Illum Thomsen, der går i 3.g på HTX Roskilde, er glade for projektet med Vikingeskibsmuseet. De kan godt lide at komme ud af klasselokalet, bruge hænderne og få indsigt i “hvad vores forfædre har lavet”.

I forløbet arbejder eleverne med træ som materiale, med designprocesser og med kulturhistorie. De bygger bænke og skamler af kløvet egetræ og diskuterer, hvordan man kan bruge viden om vikingetidens håndværk i moderne produktudvikling.

“Det er inspirerende at kunne bygge oven på den materialetekniske undervisning, de får på skolen. Det bliver mere end bare et besøg – det bliver et samarbejde,” forklarer Silas Tavs Ravn.

Teori og praksis i samspil
På HTX Roskilde er praksisfaglighed ikke et afbræk fra undervisningen – det er en integreret del af den, fortæller rektor Emil van Es. Han ser samarbejdet med Vikingeskibsmuseet som en naturlig forlængelse af skolens projektbaserede tilgang.

“Det er en vigtig del af det at være et erhvervsgymnasium, at man åbner skolen op og knytter undervisningen til virkelige problemstillinger. Det giver eleverne en oplevelse af, at det de laver har værdi – også uden for skolen,” siger Emil van Es.

I den seneste tid har der været meget fokus på praksisfaglighed. Især efter at et flertal i Folketinget i februar vedtog at oprette den erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse, epx, der efter planen skal åbne i 2030.

Aleksander Lund, der er lærer på HTX Roskilde, oplever, at eleverne tager mere ejerskab over deres projekter, når de får lov til at arbejde med virkelige materialer og problemstillinger.

“Eleverne glæder sig til at komme ud at lave noget andet end at stå i klasselokalet. Det giver dem en kulturel kontekst og en anden form for læring,” siger han.

Det giver eleverne en oplevelse af, at det de laver har værdi – også uden for skolen.
Emil van Es, rektor
HTX Roskilde
GS_Reportage_HTX-Roskilde_Artikel-4-aspect-ratio-1920-1080

Eleverne prøvede også selv at sejle i et af museets rekonstruerede skibe.

Projektet med Vikingeskibsmuseet er en god måde at lave praksis faglig undervisning på, der samtidig har en kulturhistorisk vinkel, mener Aleksander Lund, som underviser i teknikfag på HTX Roskilde.

I teknikfag skal eleverne både udvikle et produkt og skrive en rapport, og det kulminerer i en mundtlig eksamen, hvor de skal op at forsvare begge dele. Det stiller store krav til elevernes evner.

“Man får måske ikke altid dækket de hårde kernemål i et forløb som dette, men eleverne får inspiration, kulturdannelse og mulighed for at forme egne idéer. Det er også værdifuldt,” siger Aleksander Lund.

Motiverende element
For Mia Illum Thomsen, der også går i 3.g, er det praksisfaglige en vigtig del af det, der motiverer hende på uddannelsen.

Hun fortæller, at det er rart at være lidt praktisk og lave noget med hænderne – især i et fag som teknik, hvor der også er meget rapportskrivning. Hun oplever, at undervisningen bliver mere virkelighedsnær, når hun får lov til at bruge sin teoretiske viden i praksis.

“Vi kan tage noget af det, vi har lært i klasselokalet, med ud og bruge det her. For eksempel hvordan man arbejder med egetræ, det har vi også haft om i teorien,” siger hun.

For Silas Tavs Ravn fra Vikingeskibsmuseet handler undervisningen ikke kun om faglighed – men også om dannelse. Han ser museet som en platform for refleksion og perspektiv.

“Vi har en ambition om at være med til at skabe unge, reflekterede mennesker. Det er jo derfor, vi har museer – for at bidrage til dannelsen,” siger han.

Lærer Alexander Lund fortæller om HTX Roskildes samarbejde med Vikingeskibsmuseet i teknikfag, hvor eleverne skal flække egetræskævler og designe skamler inspireret af jernalder- og vikingetidsmetoder.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    shutterstock_1337503340-scaled-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    Ny undersøgelse: Gymnasielærere er godt i gang med praksisfaglig undervisning

  • GS_Udfordret_GentofteHF_BANNER
    Undervisning

    "Vi har virkelig prøvet. Men det er ikke lykkedes"

  • GS_Udfordret_Maribo-Gymnasium-12-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    I Maribo kan ­eleverne nu også vælge ‘håndværker-­hf’

  • Gefion_BANNER
    Undervisning

    Med pædagogen, læreren og socialrådgiveren på arbejde

Indhold Praksisfaglighed i undervisningen

Med en kommende gymnasiereform og epx kommer praksisfaglighed med stor sandsynlighed til at fylde mere i gymnasiet i fremtiden. Flere lærere og skoler er dog allerede godt i gang med at anvende praksisfaglighed i deres undervisning på forskellig vis. Gymnasieskolen sætter fokus praksisfaglighed i den kommende tid.

  • Kapitel 1

    Ny undersøgelse: Gymnasielærere er godt i gang med praksisfaglig undervisning

  • Kapitel 2

    På Nordfyns Gymnasium løser de mordgåder i dansk

  • Kapitel 3

    “Det sætter sig bare på en anden måde end matematikundervisning”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater