Tekst_
Martin Harvøe Kristensen
Foto_
Rie Neuchs
Bølgerne deler sig under skibets køl, imens en gruppe af htx-elever i takt hiver i årerne. De befinder sig i en rekonstrueret nordisk båd, der er i familie med et vikingeskib, midt på Roskilde Fjord, hvor de ved egen kraft bevæger sig sikkert frem.
Imens befinder den anden halvdel af klassen sig på land i et af Vikingeskibsmuseets værksteder, hvor de med økser hugger sneller ud af træstykker – små stolper, der i vikingetiden blandt andet blev brugt til at understøtte bænkene i skibene. Nu skal de bruges som ben på de skamler, eleverne skal bygge hjemme på skolen.
Med en kommende gymnasiereform og epx kommer praksisfaglighed med stor sandsynlighed til at fylde mere i gymnasiet i fremtiden. Flere lærere og skoler er dog allerede godt i gang med at anvende praksisfaglighed i deres undervisning på forskellig vis. Gymnasieskolen sætter fokus på praksisfaglighed i den kommende tid.
For Jonas Perch Nielsen, der går i 3.g, er det en kærkommen afveksling fra hverdagen på skolen.
“Jeg synes, man burde komme mere ud og opleve ting. Det gør undervisningen meget mere spændende og underholdende end bare at sidde i et klasselokale. Det sætter sig bare på en anden måde end matematikundervisning,” siger han.
Han oplever, at han husker det, de lærer bedre, når han får lov til at bruge kroppen og hænderne. Det er ikke bare en pause fra teorien – det er en anden måde at lære på.
Fra værksted til virkelighed
Samarbejdet mellem HTX Roskilde og Vikingeskibsmuseet begyndte som et almindeligt værkstedsbesøg, men udviklede sig hurtigt til et samarbejde, der nu kører på andet år. Her skal 3.g-elever i teknikfaget lave moderne produkter inspireret af jernalderens og vikingetidens stil og metoder.
Silas Tavs Ravn, der er underviser og træformidler på museet, fortæller, at refleksionsniveauet hos htx- eleverne var højere end normalt – og at det gav mulighed for at bygge videre og tilpasse undervisningen.
Det giver dem en kulturel kontekst og en anden form for læring.
I forløbet arbejder eleverne med træ som materiale, med designprocesser og med kulturhistorie. De bygger bænke og skamler af kløvet egetræ og diskuterer, hvordan man kan bruge viden om vikingetidens håndværk i moderne produktudvikling.
“Det er inspirerende at kunne bygge oven på den materialetekniske undervisning, de får på skolen. Det bliver mere end bare et besøg – det bliver et samarbejde,” forklarer Silas Tavs Ravn.
Teori og praksis i samspil
På HTX Roskilde er praksisfaglighed ikke et afbræk fra undervisningen – det er en integreret del af den, fortæller rektor Emil van Es. Han ser samarbejdet med Vikingeskibsmuseet som en naturlig forlængelse af skolens projektbaserede tilgang.
“Det er en vigtig del af det at være et erhvervsgymnasium, at man åbner skolen op og knytter undervisningen til virkelige problemstillinger. Det giver eleverne en oplevelse af, at det de laver har værdi – også uden for skolen,” siger Emil van Es.
I den seneste tid har der været meget fokus på praksisfaglighed. Især efter at et flertal i Folketinget i februar vedtog at oprette den erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse, epx, der efter planen skal åbne i 2030.
Aleksander Lund, der er lærer på HTX Roskilde, oplever, at eleverne tager mere ejerskab over deres projekter, når de får lov til at arbejde med virkelige materialer og problemstillinger.
“Eleverne glæder sig til at komme ud at lave noget andet end at stå i klasselokalet. Det giver dem en kulturel kontekst og en anden form for læring,” siger han.
Det giver eleverne en oplevelse af, at det de laver har værdi – også uden for skolen.
I teknikfag skal eleverne både udvikle et produkt og skrive en rapport, og det kulminerer i en mundtlig eksamen, hvor de skal op at forsvare begge dele. Det stiller store krav til elevernes evner.
“Man får måske ikke altid dækket de hårde kernemål i et forløb som dette, men eleverne får inspiration, kulturdannelse og mulighed for at forme egne idéer. Det er også værdifuldt,” siger Aleksander Lund.
Motiverende element
For Mia Illum Thomsen, der også går i 3.g, er det praksisfaglige en vigtig del af det, der motiverer hende på uddannelsen.
Hun fortæller, at det er rart at være lidt praktisk og lave noget med hænderne – især i et fag som teknik, hvor der også er meget rapportskrivning. Hun oplever, at undervisningen bliver mere virkelighedsnær, når hun får lov til at bruge sin teoretiske viden i praksis.
“Vi kan tage noget af det, vi har lært i klasselokalet, med ud og bruge det her. For eksempel hvordan man arbejder med egetræ, det har vi også haft om i teorien,” siger hun.
For Silas Tavs Ravn fra Vikingeskibsmuseet handler undervisningen ikke kun om faglighed – men også om dannelse. Han ser museet som en platform for refleksion og perspektiv.
“Vi har en ambition om at være med til at skabe unge, reflekterede mennesker. Det er jo derfor, vi har museer – for at bidrage til dannelsen,” siger han.
Lærer Alexander Lund fortæller om HTX Roskildes samarbejde med Vikingeskibsmuseet i teknikfag, hvor eleverne skal flække egetræskævler og designe skamler inspireret af jernalder- og vikingetidsmetoder.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode