Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om kvalitetsfaldet
2018 07 forside

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om kvalitetsfaldet

Få lærere får pædagogikum og kvalitetsfald på uddannelserne er nogle af emnerne, som man kan læse om i månedens udgave af Gymnasieskolen.

Det nyeste nummer af Gymnasieskolen ser nærmere på det kvalitetsfald, som er konsekvensen af de voldsomme nedskæringer.

Nu er det nok!
Nedskæringerne er nu så omfattende, at rektor Niels Hjølund Pedersen og lærerne på Nærum Gymnasium råber op. Den faglige kvalitet, der er hele gymnasiets fundament, er i fare, lyder meldingen.

Så meget er der sparet
Få overblikket over, hvad omprioriteringsbidraget har betydet på de gymnasiale uddannelser.

Konsekvenser
Store og små skoler. På landet og i byen. Tre års nedskæringer gør nu ondt på alle gymnasier. Elever, tillidsrepræsentanter og ledere fortæller om en presset hverdag, hvor den enkelte lærer skal undervise flere elever. Det betyder mindre tid til forberedelse og feedback.

Nye lærere får ikke pædagogikum
Stik imod hensigten får størstedelen af gymnasielærere først pædagogikum efter flere års undervisning. Undervisningsministeriet svigter sin tilsynspligt, lyder det fra GL.

Kan gymnasiet lære noget af en youtuber og en gamer?
Ja, faktisk en hel del, siger to ungdomsforskere, der står bag en ny bog.

Motivation er ikke noget, som nogen bare har, og andre ikke har. Motivation er noget, der skabes i et samspil.

Niels Ulrik Sørensen, lektor
Center for Ungdomsforskning

Læs, hvorfor de mener, at løsningen på gymnasieelevers manglende motivation også skal findes uden for uddannelsessystemet.

Selvfølgelig kan unge begejstres af Beethoven
Marie Louise Hansen elsker kombinationen af teori og praksis, når hun underviser i musik på Allerød Gymnasium. Hendes egen begejstring for musikken er vigtig for hende.
Læs det næste afsnit af serien Mig og mit fag.

Hest på skoleskemaet
På Danish Horse College i Grenaa kan du kombinere rideundervisningen med en studentereksamen.
10 piger på Grenaa Gymnasium har deres hest med i skole. De udlever drømmen om en karriere som professionel rytter samtidig med afleveringer, novelleanalyse og årskarakterer.

Find bladet i postkassen eller læs det herunder
Bladet Gymnasieskolen 07 2018

Tema om kvalitetsfaldet

Læs alle artiklerne i temaet om kvalitetsfaldet i gymnasiet.

Nu er det nok

Så meget er der sparet

Konsekvenser

Tre elever er enige: Grænsen er nået