glidebane_print

Lukas Antvorskov Fritzbøger
3.g, Helsingør Gymnasium

Lærerne har mindre tid

Elevrådsformand på Helsingør Gymnasium Lukas Antvorskov Fritzbøger afleverer mange af sine opgaver som gruppeaflevering. Så er der mindre rettearbejde til lærerne.

“Vi kan ikke spare mere nu. Vi har skåret på indkøb af materialer, der er afskediget lærere, og nu er lærernes tid til at rette opgaver blevet begrænset yderligere,” siger han.

Tidligere fik skolens lærere et bestemt antal minutter til at rette hver opgave, men det er slut nu. Siden skoleårets start har Lukas Antvorskov Fritzbøger oplevet, at lærerne retter mere overfladisk og giver færre karakterer.

Lærerne har mindre tid til at vurdere eleven løbende. Derfor er der indført prøvedage, forud for at lærerne skal give standpunktskarakterer. Den karakter, som eleven får på prøvedagen, vejer tungt, når der gives standpunktskarakter.

“Lærerne er pressede, og det påvirker os elever og til dels kvaliteten af undervisningen,” siger Lukas Antvorskov Fritzbøger.

Valdemar Emil Otte Petersen
3.g, Faaborg Gymnasium

Farvel til dygtige lærere

Faldende elevtal, afskedigelser og udsigt til yderligere besparelser. Faaborg Gymnasium befinder sig i en svær periode. Men det nytter ikke noget at sidde i et hjørne og brokke sig, siger elevrådsformand Valdemar Emil Otte Petersen.

“Eleverne har det godt på Faaborg Gymnasium, og det forsøger vi at fortælle videre, når vi besøger de lokale grundskoler for at tiltrække flere elever,” siger Valdemar Emil Otte Petersen.

Eleverne har måttet sige farvel til flere dygtige lærere, og det er hårdt, fortæller han.

Regeringen ønsker, at omprioriteringsbidraget fortsætter frem til 2022, og det kommer især til at gå ud over de små gymnasier, mener elevrådsformanden.

“Regeringen skyder sig selv i foden, når den sparer på uddannelsessektoren,” siger Valdemar Emil Otte Petersen.

Alexander Nørup
3.g, Hansenberg Tekniske ­Gymnasium

Dårligere feedback

Man kan tydeligt mærke forskel på, om læreren har haft tid til at forberede sig eller ej, siger Alexander Nørup, som er elevrådsformand på Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding. Kvaliteten i undervisningen falder, når lærerne mangler ­forberedelsestid.

Han fortæller, at lærerne ofte skal bruge de første 10 minutter af undervisningen på at huske, hvor langt klassen er nået i opgavebogen.

“Det sænker kvaliteten, når lærerne ikke har tid til at tilpasse undervisningen til den enkelte klasse,” siger Alexander Nørup.

Besparelserne er også gået ud over feedbacken. Eleverne får ofte den næste opgave for, før de har fået den sidste tilbage. Det går ud over elevernes læring, mener han.

“Sidste år ventede jeg næsten seks måneder på at få en matematikaflevering tilbage. Hvis besparelserne fortsætter, så bliver det værre at være elev,” siger Alexander Nørup.

Tema om kvalitetsfaldet

Læs alle artiklerne i temaet om kvalitetsfaldet i gymnasiet.

Nu er det nok

Så meget er der sparet