Nyt kodeks skal øge politisk debat på gymnasier

Nyt kodeks skal øge politisk debat på gymnasier

Nye regler skal gøre det nemmere for politiske ungdomsorganisationer at få sat gang i debatten på ungdomsuddannelserne.

Samfundsengagerede ungdomsorganisationer skal have nemmere adgang til landets uddannelsesinstitutioner. Sådan lød en af anbefalingerne til, hvordan man kan fremme unges deltagelse i demokratiet, da den såkaldte Valgretskommission kom med sin betænkning i 2011.

Nu har Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) i samarbejde med Undervisningsministeriet, Gymnasieskolernes Rektorforening og Danske Erhvervsskoler udarbejdet et kodeks, der skal gøre det lettere for ungdomspolitikerne at komme i dialog med elever på gymnasier og erhvervsuddannelser.

Skal sikre åben debat
Kodekset bliver præsenteret på fredag af blandt andre undervisningsminister Christine Antorini (S) og indenrigs- og økonomiminister Margrethe Vestager (R). Kodekset, der består af 10 punkter, sætter rammerne for ungdomsorganisationernes adgang til at lave politisk arbejde på ungdomsuddannelserne.

Formålet er at forbedre grundlaget for en demokratisk kultur blandt unge og sikre en åben politisk debat på uddannelsesinstitutionerne, forklarer Signe Bo, der er formand for DUF

Hindring er væk
Hun påpeger, at det tidligere blandt andet har været svært for ungdomsorganisationerne at få lov til at holde debatmøder på skolerne. Den hindring er nu væk.

”Med kodekset har vi skabt en ramme, der styrker vores medlemsorganisationers adgang til de danske ungdomsuddannelser og forbedrer mulighederne for at fremme unges deltagelse i demokratiet,” siger Signe Bo.

Se hele kodekset på duf.dk

Fakta om kodeks

I kodekset står blandt andet:

• Ungdomsorganisationerne og uddannelsesinstitutionerne aftaler altid indhold og tidspunkt for besøget, herunder hvilke aktiviteter besøget indebærer.
  • Ungdomsorganisationer bør have mulighed for at mødes med elever og studerende inde på uddannelsesstedet i løbet af skoledagen, og uddannelsesinstitutionen bør stille lokale eller sted til rådighed.
  • Det er ikke en forudsætning for ungdomsorganisationernes adgang, at der i forvejen er medlemmer af den enkelte organisation blandt uddannelsesinstitutionens elever.
  • Uddannelsesinstitutionen bør angive steder (eksempelvis opslagstavler), hvor ungdomsorganisationerne kan placere eller hænge materialer op.