Nyt blad med tema om forberedelse
Gymnasieskolen5 2018 forsidebeskåret

Nyt blad med tema om forberedelse

Gymnasiereformen, sen pension og forberedelse er nogle af emnerne, som du kan læse om i nyeste nummer af Gymnasieskolen.

I skoleårets sidste nummer af Gymnasieskolen zoomer vi ind på forberedelse i en nedskæringstid.

• Mindre tid til forberedelse er den enkelte lærers problem
    Flere hold og mindre tid til forberedelse er blevet hverdag på mange skoler. Der mangler gode fælles løsninger på problemet, mener tillidsrepræsentanter.
  • “Jeg er ikke den lærer, jeg gerne vil være”
    Hf-lærer Sandie Langer Christensen er frustreret over, at hun må genbruge forløb og låne kollegers materiale. Men mindre tid til forberedelse giver hende ikke andre muligheder.
  • Ledelsesekspert: Lav undervisningen om, eller brænd ud
    Ledelsen skal gå forrest i arbejdet med at gentænke undervisningen i nedskæringstider, mener ledelsesforsker Anders Raastrup Kristensen.
  • Rektorformand: Vi skal arbejde med lærernes ambitioner
    Problemet med mindre tid til forberedelse skal løses lokalt i samarbejde mellem lærere, TR og ledelse, mener rektorformand Birgitte Vedersø.

Lærere: Reformen trækker i modstridende retninger
Lærere fra Falkonergårdens Gymnasium ser tilbage på et hektisk år med en ny gymnasiereform.
Det har været et hårdt, men godt første år med reformen, mener de. Men der er dog nogle ting i reformen, der modarbejder hinanden.

På pension som 73-årig
Vi lever længere, og derfor kan vi også først gå senere på pension. En ung gymnasielærer når først folkepensionsalderen som 73-årig, mens den mere erfarne kun skal være 69 år. Hvis man ønsker at stoppe med at arbejde tidligere, skal man kigge på sin pension i god tid.

“Det er lærerne, der selv skaber forandringen”
Kollegial supervision kan både styrke den enkelte lærers selvtillid og arbejdsglæde og hele læringskulturen på en skole, siger Lene Tortzen Bager. Hun har hjulpet mange gymnasier i gang med at bruge metoden.

Sværere for nyuddannede at få job
De seneste års besparelser har gjort det rigtig svært for nyuddannede at få job som gymnasielærer. Det svækker skolerne på den lange bane, mener både rektorer og GL.

Find bladet i postkassen, eller læs det herunder

Tema om forberedelse