Rektorformand: Vi skal arbejde med lærernes ambitionsniveau

Rektorformand Birgitte Vedersø

Problemet med lærernes manglende tid til forberedelse skal løses lokalt på skolerne, mener Birgitte Vedersø, der er formand for Danske Gymnasier.

Flere opgaver skal løses på den samme tid, og det går ud over lærernes forberedelse. 

Men den gode løsning kommer ikke i morgen, for landets gymnasier er inde i en uvis forsøgsperiode, som både lærere og ledelse har svært ved at navigere i. Det siger Birgitte Vedersø, formand for Danske Gymnasier. 

“Der findes ikke nogen enkel løsning. Virkeligheden er, at vi har færre ressourcer, og rektorerne synes, at det er lige så hæsligt som lærerne,” siger hun.

En rundringning, som Gymnasieskolen har foretaget til tillids­repræsentanter på 14 tilfældigt udvalgte gymnasiale uddannelser, viser, at de savner handling fra ledelsens side. Mange lærere oplever at stå alene med problemet. 

“Jeg ved, at det er et emne, som er meget højt prioriteret på rektorernes dagsordener. Problemet skal løses lokalt i samarbejde mellem ledelse, TR og lærere. Derfor er det vigtigt, at ledelsen er lydhør over for medarbejderne. Og omvendt at lærerne kommer til ledelsen, så vi sammen kan skabe en dialog om fælles løsninger,” siger Birgitte Vedersø. 

Svært kompromis 
Ifølge Birgitte Vedersø er skolerne inde i en forsøgsperiode, hvor hver enkelt skole kæmper med at finde nye redskaber til at spare tid. 

Vi skal turde sige til lærerne: Det her forløb er godt nok,

Birgitte Vedersø, formand
Danske Gymnasier

Men det er svært. For dygtige, engagerede gymnasielærere har jo ikke lyst til at gå på kompromis med kvaliteten, og derfor arbejder nogle lærere alt for meget, siger hun. 

“Her skal vi som ledelse sige, at ‘nok er nok’. Det er en ledelses­mæssig pligt at gå ind og arbejde med ambitions­niveauet. Vi skal turde sige til lærerne: Det her forløb er godt nok,” siger Birgitte Vedersø. 

På hendes egen skole, Gefion Gymnasium, har de startet et samarbejde med Gyldendal for at kunne bruge forlagets under­visningsmateriale og læringsportaler til hvert fag.

Det er et forsøg på at lette forberedelsen for den enkelte lærer.  Derudover nævner hun grundforløbet på stx, som også er blevet et fælles forløb. Her opstår dog en anden knast: Mange lærere oplever, at de mister ejerskab over under­visningen ved de fælles forløb. 

“Jeg kan godt forstå, at lærerne ikke føler, at de har føling med et forløb, som de ikke selv har bygget op. Og det er frustrerende. Problemet er, at vi ikke har så frygtelig mange andre redskaber at gøre brug af,” siger Birgitte Vedersø.