Nye tider i sigte
No image

Nye tider i sigte

Kære læser!

Du sidder, når du læser dette, måske med papir mellem hænderne. Foreningens trykte blad har eksisteret siden 1890, hvor der i første udgave – udgivet af det, der dengang hed De Lærde Skolers Lærerforening – var en beretning fra pinsemødet i København. I dag er navnet som bekendt Gymnasieskolernes Lærerforening, og Gymnasieskolen rapporterer fra repræsentantskabsmøderne, men der er dog alligevel sket store ændringer i tidens løb. I sidste uge lød startskuddet til den seneste af slagsen: Gymnasieskolens nye website, gymnasieskolen.dk, gik i luften.

Bladet har ganske vist haft et website under dette navn i mere end 10 år, men sitet har nu undergået, hvad man vist kan kalde en omkalfatring. På grund af andre prioriteter, ressourcefordeling med mere havde den gamle hjemmeside i nogle år fået lov at leve sit eget liv – eller dø sin egen død, om man vil!

Nu er der imidlertid kommet andre boller på suppen. Går man ind på nævnte adresse, vil man i dag finde et moderne, dynamisk site, som ikke bare er state of the art og lever op til sidste års relancering af det trykte blad, men som også er udviklet, så vi hurtigt bliver i stand til at tilpasse os fremtidens digitale krav og muligheder.

I nær fremtid vil websitet blive suppleret af et nyhedsbrev, og det er således vores håb at kunne tilbyde vores læsere et samlet produkt – trykt blad, website og nyhedsbrev – som tilgodeser de forskellige behov.

I første omgang vil læserne – og redaktionen – have en god måneds tid, det vil sige indtil sommerferien, til at vænne sig til de nye muligheder. På længere sigt kan det betyde, at noget af det, der tidligere ville have været at finde i det trykte blad, skal findes på nettet. Fra august skærer vi nemlig ned på papirudgaven til en månedlig udgivelse tilsat periodiske særudgivelser.

Det er ikke noget, vi selv har fundet på eller gør, fordi andre har foretaget eller er i færd med samme manøvre. Det er rent faktisk noget, der er efterspurgt, viser vores læserundersøgelser.

Men selv om den digitale del af vores produkt således har fået et kraftigt og tiltrængt boost, vil vi fortsat bestræbe os på at lave et vedkommende, moderne og kvalitetsbevidst trykt magasin. Om det så vil bestå 122 år mere, er nok tvivlsomt. Men så længe vi er her, håber vi, at du vil læse med.