Musiklærere til politikere: Dannelse er ligeså vigtig som uddannelse
soeren_hein

Musiklærere til politikere: Dannelse er ligeså vigtig som uddannelse

Innovation, kreativitet, formidling og fordybelse er bare nogle af de ting, musikfaget giver eleverne. Formanden for Musiklærerforeningen fraråder derfor politikerne at skære i de kunstneriske fag i den kommende reform.

Når der står musik på skemaet, er det ikke bare for at føje guitarfræserne og divadrømmene.
Musik hjælper eleverne med at fordybe sig og lytte efter hinanden. Det mener Søren Hein Christiansen, formand for Gymnasieskolernes Musiklærerforening.

Selvom det muligvis ikke er alle studenter, der skal studere musik efter gymnasiet, kan der være mange andre grunde til at have faget. Musik kan stimulere en anden form for læring, end den man får i de boglige fag, derfor mener Søren Hein Christiansen, at det vil være en stor fejl, hvis politikerne vælger at skære i de kunstneriske fag med den kommende reform.

”Vi får at vide, at vi skal uddanne innovative og kreative mennesker, men så har man et uproportionelt stort fokus på fagligheden, der gør eleverne rigtig gode til at reproducere viden. Hvis man nu også sørger for at have fokus på det innovative, så er der større chance for, at tingene rent faktisk trænger igennem hos eleverne,” siger Søren Hein Christiansen.

Efter den sidste gymnasiereform dalede antallet af elever, der har musik, med omtrent 15 procent, ifølge Søren Hein Christiansen.

Musik bygger broer
Skæres der i musikundervisningen, vil det også påvirke skolekulturen, mener Søren Hein Christiansen. Han kan se, at musikarrangementer som koncertaftner, korrejser og musicals er med til at skabe en fælles kultur på tværs af årgange og klasser. Og det er ikke kun på skolen, at musik kan være med til at bringe folk sammen.

”I en globaliseret verden har man brug for at bygge broer, og det kan musikken. Musik humaniserer og skaber mennesker,” siger Søren Hein Christiansen og uddyber:

”Undersøgelser peger på, at empatien øges hos mennesker, der synger i kor, fordi de lytter efter hinanden.”

Dannelse eller uddannelse
Søren Hein Christiansen mener, at der er en uligevægt mellem politikernes fokus på uddannelse og dannelse.

”Politikerne er meget karrieremindet. De vil have, at eleverne skal skynde sig videre i uddannelsessystemet. Jeg mener, at eleverne skal modnes til at træffe de rigtige valg. Musik er med til at danne,” siger Søren Hein Christiansen.

Et af eksemplerne på det politiske pres for at få elever videre i uddannelsessystemet ses, når flere politikere vil have gjort matematik på B-niveau obligatorisk.
Søren Hein Christiansen, der udover at undervise i musik også underviser i matematik på Frederiksberg Gymnasium, mener, at en sådan ændring vil betyde, at B-niveauet skal kunne inkludere flere og daler dermed også i kvalitet. Det vil betyde, at handlingen vil ende med ikke at have den ønskede effekt.

”Hvis man hæver alle til matematik B-niveau, så hæver DTU jo bare deres adgangskrav til A-niveau,” siger Søren Hein Christiansen.

Søren Hein Christiansen er bekymret for, at fagtrængslen vil påvirke udbuddet af musikfaget på de gymnasiale uddannelser. Han frygter især, at hf-uddannelsen ikke længere vil inkludere musikfaget.

Ny serie: Hvordan går det med dit fag?

Gymnasieskolen tager temperaturen på de enkelte fag i de gymnasiale uddannelser.
Formændene for de faglige foreninger fortæller om undervisningen, udviklingen og udfordringen for deres fag.

Læs alle artiklerne:

Matematiklærere: Faget skal ikke tvinges ned over eleverne

Samfundsfag: Moderne dannelsesfag i konstant forandring

Dansklærere: For lidt tid til skriftligt dansk

Idrætslærere: Idræt C skal være eksamensfag

Fransklærere: Sprogfag bliver hårdt ramt af besparelser