Artikel
Mit bedste råd
No image

Mit bedste råd

Tre gymnasielærere, der netop har overstået pædagogikum, giver her deres bedste råd til nye kandidater:

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Intet går som planlagt


”Bliv ikke ked af det, når en time ikke forløber, som du havde planlagt. I en undervisningssituation går det aldrig, som man har planlagt, fordi det er mennesker, vi arbejder med. Det er ikke en fejl. Det vigtige er, hvordan man handler, når det ikke går som planlagt.”
Rikke Wagner Jensen
Tysk- og samfundshistorielærer, Frederikshavn Handelsskole

 

Glem teorien

"Tag ikke teorien så højtideligt. Det har været vigtigt for mig at have en finger i jorden i den klasse, jeg stod i, så jeg kunne fornemme, om min undervisning virkede. Teorien lægger lidt op til, at man propper eleverne og undervisningen i kasser, men det er jo sjældent, at de kasser helt passer. Man skal hellere forsøge at få en god føling med sine elever og undervisningen."
Benita Vangsted Frandsen
Psykologi- og tysklærer, Hjørring Gymnasium og HF-­kursus

 

Naturligt at lave fejl

”Husk, at du ikke skal levere den perfekte undervisning fra første dag. Pædagogikum er en læretid, og det er naturligt at lave fejl. Det er her, man virkelig har muligheden for at prøve en masse forskellige ting af – og reflektere over det. Og det skal man udnytte og nyde.”
Martin Colerick
Samfundsfag og historie, Kongsholm Gymnasium og HF

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater