Mine elever skal være trygge
sara_krog_11

Mine elever skal være trygge

Et trygt miljø i klassen er afgørende for, at eleverne vil sige noget i timerne, siger Sara Krogh. Det forsøger hun at vænne sine elever til lige fra første dag.

Tekst_ gs_redaktor

Sara Krogh skal ikke bruge mange sekunder til at svare på, hvad kvalitet er for hende.

”Samlet set handler det om læring. Det er vigtigt, at alle uanset niveau får noget med af en eller anden art, når timen er slut. Kvalitet hænger sammen med at få skabt en plan og et varieret forløb i undervisningen og at få eleverne i gang med at lave noget,” siger Sara Krogh, der underviser i engelsk og dansk på hhx på IBC Kolding.

Men god kvalitet i undervisningen kræver tid – både for hende som lærer og for eleverne, fortæller hun.

”God undervisning kræver, at man er godt forberedt, og forberedelsen kræver tid. Og hvis eleverne skal fordybe sig, så kræver det også tid.”

Sara Krogh elsker at være sammen med sine elever, og det er tydeligt, at det er gensidigt, da hun træder ind i lokalet for at undervise 1.b i engelsk.

”Luk computerne og kompendierne sammen,” lyder det fra hende.

Lokalet er et af skolens mindste og kan knap rumme de 24 elever, der i dag er mødt op til Sara Kroghs undervisning.

Alle skal sige noget
Få sekunder senere er tavlen fyldt med begreber som ‘freedom’ og ‘individualism’. Foran eleverne ligger et tykt kompendium med frihedsgudinden og det amerikanske flag på forsiden. To og to skal eleverne definere begreberne. En summen fylder hurtigt lokalet.

”Jeg starter ofte timen med, at de får lov til at summe fem minutter over dagens lektie med sidemanden. Det handler om at få dem til at tale, så de kan høre sig selv og hinanden – det er vigtigt at bryde sprogbarrieren,” siger hun.

Sara Krogh arbejder med at skabe tryghed i undervisningen og vænne eleverne til, at de skal sige noget, når de starter i 1.g. Hun slanger sig rundt mellem eleverne for at høre flest muligt. Da hun stiller klassen et spørgsmål, sidder der både en pige og en dreng med hånden i vejret. Men alligevel  vælger hun en langhåret dreng på bagerste række, som ikke har hånden oppe. En smule nervøst får han fremstammet, hvad der karakteriserer den amerikanske drøm – med et supplement fra pigen ved siden af. Sara Krogh nikker og smiler til eleven.

”Der kan godt være en tendens til, at det er 10 elever, der kører undervisningen, men det kommer ikke til at ske hos mig. Alle skal være trygge ved at sige noget.”

”Det handler om, at flest mulige elever får talt engelsk, og at det ikke bare bliver en mekanisk gennemgang af det, de har læst derhjemme, men at de også kan anvende det på en anden tekst,” siger Sara Krogh.

Variation er vigtigt
En veksling mellem gruppearbejde og tavleundervisning præger dagens undervisning. Ifølge Sara Krogh er det vigtigt med både lærer- og elevinput.

”Jeg prøver at sekvensere timen, så eleverne ikke oplever timen som en times læreroplæg og så et par opgaver. Det bryder jeg mig heller ikke selv om at være i. Så er det min tolkning af det, og det er ikke det, der er interessant – det er, at eleverne selv kommer i gang og leverer noget,” siger hun.

Variation er et gennemgående element i Sara Kroghs undervisning – og ikke kun i dag. Reklamer, film og taler er blot nogle af de ting, hun benytter, når hun underviser. I dag viser hun klassen en reklame fra Cadillac i håb om at fange elevernes interesse.

Eleverne er drivkraften
På spørgsmålet om hvad hun godt kan lide ved jobbet som lærer, nævner Sara Krogh hurtigt eleverne.

”Jeg nyder at være sammen med mine elever. Hver klasse er særlig, fordi det er nye elever og nye sammensætninger. Det er det, der holder mig oppe,” siger hun med et kæmpe smil på læben.

Hun synes, det er en fornøjelse at følge med i den udvikling, eleverne gennemgår i de tre år, de går i gymnasiet, og være en del af den.

”Det er en vigtig periode i deres liv, hvor der sker en stor udvikling – både personligt og fagligt. Vi rykker dem fra at være elever til at være studerende.”

Sara Krogh

44 år. Underviser i engelsk og dansk på IBC Kolding.

“Der kan godt være en tendens til, at det er 10 elever, der kører undervisningen, men det kommer ikke til at ske hos mig. Alle skal være trygge ved at sige noget."

Tema om kvalitet i undervisningen

Der bliver talt meget om kvalitet i undervisningen.
Gymnasieskolen har bedt lærere om at beskrive, hvad kvalitet i undervisningen er for dem.

Læs artiklerne i temaet om kvalitet i undervisningen: