Annonce
Skip to content
Artikel
Marie-Louise er for syg til en hel skoledag: Afhængig af støtte og sygeundervisning
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
21. januar 2025

Marie-Louise er for syg til en hel skoledag: Afhængig af støtte og sygeundervisning

UddannelsespolitikUndervisning
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Robert Atterman
Link er kopieret

Kronisk og alvorligt syge elever

Gymnasieskolen sætter i den kommende tid fokus på kronisk og alvorligt syge elever på de gymnasiale uddannelser.

Har du ideer eller en historie, du vil dele, så skriv til johan@gl.org.

Det sociale er det bedste ved uddannelsen, siger 18-årige Marie-Louise Spaans, som går på hf på Ribe Katedralskole. Hun lider af en sjælden bindevævssygdom, som sender hende ind og ud af hospitaler.

 

Marie-Louise Spaans deltog i undervisningen fra en hospitalsseng i Barcelona i efteråret 2023. Hendes hjælper sad i klasselokalet på Ribe Katedralskole og skrev noter og pegede kameraet mod læreren eller klassekammeraterne ved gruppearbejde.

”Det var fedt at kunne være med til undervisningen, og at jeg kunne deltage i gruppearbejde med veninder fra klassen. Det betyder meget socialt at kunne høre, hvad der bliver snakket om i klassen,” siger Marie-Louise Spaans.

Hun er 18 år og på mange måder som de fleste andre i den alder. Hun snapchatter med veninderne, går op i klimakampen og glæder sig til at få en studenterhue på hovedet. Men alligevel lever hun et helt andet liv end langt de fleste unge. Hun lider af den kroniske og meget alvorlige bindevævssygdom Ehler Danlos Syndrom og en række andre følgesygdomme. I Barcelona gennemgik hun en kompliceret ryg- og hjerneoperation, som det danske sundhedssystem ikke udfører.

Opereret i Spanien
Og sidste år gik turen igen til Spanien, hvor hun blev opereret for følgevirkningerne af de sjældne lidelser Median Arcuate Ligament Syndrom (MALS) og Superior Mesenteric Artery Syndrome (SMAS). Hun havde konstante smerter i maven og tabte sig voldsomt, blandt andet på grund af at pulsåren i maven bliver klemt af sener i mellemgulvet og dermed skaber dårlig blodtilførsel til tarmsystemet.

Marie_Louise_Spaans_004
Marie-Louise Spaans tilbringer det meste af sin tid hjemme og er aldrig i skole en hel dag ad gangen.

Operationerne har hjulpet Marie-Louise Spaans, og hun har færre smerter i dag. Men det ændrer ikke på, at hun er kronisk syg og ofte plaget af smerter og træthed og skal sove til middag hver dag.

Ehlers-Danlos syndrom

  • Ehler-Danlos syndrom er en arvelig sygdom, der rammer bindevævet i kroppen. Sygdommen medfører typisk hypermobile led.
  • Hudens elasticitet er påvirket og ligeledes helingen ved sår, hvor huden kan være pergamentagtig og let skades.
  • Andre organer påvirkes også af bindevævets svækkede struktur.
  • Man kan også få brok og blodkarforandringer med blødninger.
  • Der findes ingen specifik behandling af sygdommen. 


    Kilde: Sundhed.dk

Hun går med rollator, og hvis hun skal bevæge sig længere end 100 meter, må hun sidde i en kørestol.

Denne eftermiddag er hun hjemme efter en kort skoledag og sidder i sin seng med en stor pude i nakken og tager ind i mellem en tår vand af et glas med sugerør. Hun fortæller om sin uddannelse og sygdom over en forbindelse på Teams.

”Jeg er normalt i skole i tre timer. Det sker også, at jeg har undervisning først på dagen og er hjemme og sove til middag og så tager i skole igen. Jeg har min hjælper med i skole, ” fortæller Marie-Louise Spaans, som nu tager en hf på tre år.

Blev syg på efterskolen
Da Marie-Louise Spaans begyndte i 9. klasse på Eisbjerghus Internationale Efterskole, var hun lykkelig uvidende om, at hendes helbred ville slå hendes livsbane voldsomt ud af kurs senere på året.

”I løbet af skoleåret begyndte jeg at blive alt for forpustet til at være med til idræt, og jeg kunne næsten ikke gå op ad en trappe. Jeg blev så dårlig, at det endte med, at jeg sad i kørestol,” fortæller Marie-Louise Spaans.

Lægerne kunne på det tidspunkt ikke finde ud af, hvad hun fejlede. Hun var indlagt og hjemme i en periode, men fortsatte derefter på efterskolen med eneværelse og mulighed for at hvile sig det meste af dagen.

I foråret blev hun dog indlagt på Esbjerg Sygehus, hvor hun også fik undervisning og hjælp til at læse til eksamen. En mulighed elever i grundskolen har på flere sygehuse i Danmark, men som slutter, når de unge begynder på en ungdomsuddannelse.

”Jeg fik 12 i de fleste fag,” siger hun og smiler.

Det var megafedt at begynde i gymnasiet.
Marie-Louise Spaans, elev
Ribe Katedralskole

Ansøgningen til stx på Ribe Katedralskole var sendt, inden Marie-Louise Spaans for alvor blev syg, og hun valgte at begynde på den treårige gymnasieuddannelse.

”Det var megafedt at begynde i gymnasiet. Jeg fik nye venner og kendte i forvejen flere fra min folkeskole og fra byen. Men det var alt for hårdt for mig,” siger hun.

Stoppede i gymnasiet
I grundforløbet blev hun diagnosticeret med Posturalt Ortostatisk Takykardi Syndrom (POTS). En tilstand, hvor pulsen kan stige voldsomt blot ved at rejse sig op. Hun sad i kørestol, men havde endnu ikke fået en hjælper stillet til rådighed.

”Lægerne anbefalede, at jeg stoppede i gymnasiet og blev hjemme og slappede af, passede min fysioterapi og behandling og tog min medicin. Jeg var hjemme resten af skoleåret,” siger Marie-Louise Spaans.

Efter grundforløbet på stx stoppede Marie-Louise Spaans og blev hjemme resten af skoleåret. Næste skoleår begyndte hun på hf.

Forrige skoleår begyndte hun på en treårig hf-uddannelse. Det første år fulgte hun 1. hf-klasse, og på andet år er hun begyndt i en ny 1. hf-klasse, som hun følges med til studentereksamen.

Hun kan dog ikke undgå at have meget fravær, men Ribe Katedralskole tager hensyn til hende.

Mange andre elever med kroniske og alvorlige sygdomme oplever dog ikke at modtage den samme forståelse og hjælp fra skolen, som Marie-Louise Spaans gør. Det fortalte uddannelsesvejleder i Region Hovedstaden Rasmus Forsberg Nielsen til Gymnasieskolen i sidste uge.

Læs: Han hjælper alvorligt syge gymnasieelever og er ikke imponeret af skolerne

Senere på ugen skal Marie-Louise Spaans på sygehuset, og så er hun igen væk fra klassekammeraterne og undervisningen på Ribe Katedralskole.

”Lige nu er jeg bagud med en historieopgave, men den skal jeg nok få lavet senere. Jeg får meget fravær, fordi jeg skal til fysioterapeut og på sygehuset. Jeg prøver at sige nej til hospitalsindlæggelser, hvis det kan lade sig gøre at få ambulant behandling, så jeg undgår for meget fravær,” siger Marie-Louise Spanns.

Vigtige veninder
Hun ønsker også at komme i skole både for at følge med i undervisningen, men også for at være sammen med veninderne.

”Det sociale er for mig det bedste ved at tage en uddannelse,” siger hun.

Marie-Louise Spaans fortæller, at hun er glad for den hjælp, hun har fået og får fra Ribe Katedralskole. Hun har en hjælper, som er bevilget gennem Specialpædagogisk Støtte (SPS), som studerende kan få.

Onlineundervisningen, som hun fulgte fra Barcelona, var et særtilfælde, og når hun er indlagt i kortere tid i Danmark, følger hun ikke undervisningen i klasselokalet online.

Men hun får individuel sygeundervisning af lærere via Teams, når hun er væk i en periode på grund af sygdom.

”Så kan jeg spørge ind til emnerne, faget og undervisningen og få hjælp til at følge med,” siger hun.

Marie_Louise_Spaans_019
Marie-Louise Spaans har planer om at begynde at læse til socialrådgiver efter hf-eksamen.

Læs Marie-Louise Spaan og venindernes folder.

Hun har også fået en ergonomisk stol, hun har adgang til Nota, som giver mulighed for at få oplæst studiebøger, og hun har fået ret til at gå til eksamen på særlige vilkår, som for eksempel ordblinde også har.

”Jeg har selv bedt om disse muligheder hos min studievejleder og fået dem. Jeg ved dog, at ikke alle syge unge eller alle studievejledere er opmærksomme på eller kender alle regler og muligheder,” siger Marie-Louise Spaans.

Selv kender hun regler og lovgivning om uddannelse og unge med kronisk og alvorlig sygdom grundigere end de fleste. Sammen med nogle veninder har hun lavet en folder om alle regler og rettigheder for syge unge, som tager uddannelse. Hun håber, andre kan få glæde af den.

”Jeg har altid været politisk aktiv. Før var jeg engageret i klima og feminisme, og nu går jeg op i rettigheder for mennesker med handicap,” siger Marie-Louise Spaans og nævner, at hun mener, det er et problem, at man ikke kan få handicaptillæg til SU, når man går på gymnasiet. Det er først en mulighed på en videregående uddannelse.

Jeg vil gerne hjælpe andre på samme måde, som jeg selv er blevet hjulpet.
Marie-Louise Spaans, elev
Ribe Katedralskole

Marie-Louise Spaans interesse for rettigheder for mennesker med handicap er også en del af hendes fremtidsplaner.

”Jeg vil gerne læse til socialrådgiver. Jeg vil gerne hjælpe andre på samme måde, som jeg selv er blevet hjulpet.”

I første omgang skal hun dog gøre hf færdig og blive student.

”Det glæder jeg mig til, også selv om jeg ikke kan være med til festerne på samme måde, som de andre,” siger Marie-Louise Spaans.

Marie_Louise_Spaans_014
To operationer i Spanien har hjulpet Marie-Louise Spaans af med flere smerter. Men hun er kronisk syg og hendes tilstand bliver langsomt værre.
Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    IMG_9900-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Han hjælper alvorligt syge gymnasieelever og er ikke imponeret af skolerne

Indhold Kronisk og alvorligt syge elever

Kronisk og alvorligt syge elever har ofte sværere ved at tage uddannelse. Eleverne har flere rettigheder og muligheder for støtte. Det er dog ikke alle elever, som modtager den hjælp de har brug for.

Gymnasieskolen sætter fokus på kronisk og alvorligt syge på de gymnasiale uddannelser.

  • Kapitel 1

    Han hjælper alvorligt syge gymnasieelever og er ikke imponeret af skolerne

  • Kapitel 2

    Marie-Louise er for syg til en hel skoledag: Afhængig af støtte og sygeundervisning

  • Kapitel 3

    Daniel og Noah er udfordret af sygdom og fravær – det er der plads til på denne skole

  • Kapitel 4

    Ida og andre kronisk syge unge møder forhindringer for at få en uddannelse

  • Kapitel 5

    Hjernetumor har smadret Tobias’ helbred – firkantet lov gør det svært at tage drømmeuddannelsen

  • Kapitel 6

    Nu reagerer politikere – unge med sygdom skal sikres uddannelse

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater