Annonce
Skip to content
Artikel
Gymnasier kan blive bedre til at hjælpe syge elever: Læge ønsker nationalt sekretariat
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Thomas-LEth-Frandsen-beskaaret-scaled-aspect-ratio-348-234
14. maj 2025

Gymnasier kan blive bedre til at hjælpe syge elever: Læge ønsker nationalt sekretariat

Uddannelsespolitik
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Privat
Link er kopieret

Når børn og unge bliver ramt af kronisk og alvorlig sygdom, går det også ud over deres skole og uddannelse. Både fagligt og socialt kan de blive sat tilbage på uddannelsen samtidig med, at de skal kæmpe med deres helbred.

Vi kan som samfund godt gøre det bedre eller i det mindste forsøge at gøre det bedre, mener Thomas Leth Frandsen.

Han er børnelæge og projektchef for Mary Elizabeth Hospital, som er Rigshospitalets nyeste bygning, der samler børn, unge og gravide, og som nu er ved at blive opført.

Mary Elizabeths Hospital

Mary Elizabeths Hospital bliver et hospital, hvor fokus er på at skabe en høj grad af normalitet og hverdag for de indlagte børn og unge. Målet er at skabe de bedste forudsætninger for at vende tilbage til hverdagen og skolen.

Byggeriet gennemføres i et partnerskab mellem Region Hovedstaden, Rigshospitalet og Ole Kirk’s Fond.

”Børn og unge med alvorlig og kronisk sygdom ender ofte i et ingenmandsland mellem skole, uddannelse, kommune og sundhedsvæsen. Det er tydeligt, at mange unge med sygdom ikke får den hjælp, de kunne få fra deres ungdomsuddannelse eller fra hospitalet,” siger Thomas Leth Frandsen.

Hans ærinde er ikke at pege fingre ad andre instanser, og han tager som repræsentant for sundhedsvæsenet sin del af ansvaret.

”Hospitaler kan blive meget bedre til at tage hensyn til børn og unges skole og uddannelse,” siger han.

Han nævner som eksempel, at alvorligt og kronisk syge unge ofte skal igennem mange ambulante behandlinger og undersøgelser og korte indlæggelser, men det er sjældent, at de mange besøg på hospitalet bliver koordineret.

”Den unge og måske den unges forældre skal for eksempel på hospitalet i skoletiden tirsdag, torsdag og fredag i den samme uge. Vi skal blive bedre til at koordinere og samle behandlinger og undersøgelse den samme dag og også lægge aftaler uden for skoletiden,” siger Thomas Leth Frandsen.

Nye tal fra Egmont Indsigt viser, at børn og unge, som har været ramt af alvorlig sygdom, har større risiko for ikke at få en ungdomsuddannelse, og flere ender senere uden for arbejdsmarkedet.

Læs Nu reagerer politikere – unge med sygdom skal sikres uddannelse

20250429_1331_Manglende Parentes i Tekst_remix_01jt0mytb0f9p93vc64825b4c8

Thomas Leth Frandsen oplever også, at syge børn og unge kunne inddrages meget mere og bedre i deres uddannelse, når de er indlagt eller er derhjemme på grund af deres sygdom.

”Vi har på hospitalet nogle robotter, som kan placeres i et undervisningslokale, så den syge elev kan følge med i undervisningen og kommunikere med lærer og klassekammerater. Det har også en stor social værdi, at eleven har følelsen af at være med. Men det er meget forskelligt, hvor meget skolerne ønsker at bruge dem,” siger Thomas Leth Frandsen.

Gymnasieskolen har skrevet flere artikler om, at det på flere måder er udfordrende for unge med sygdom at tage en ungdomsuddannelse.

Thomas Leth Frandsen støder ofte på de udfordringer. Han peger på, at der er brug for et nationalt sekretariat, som kan rådgive skoler, ungdomsuddannelser, kommuner, forældre og hospitaler om, hvordan børn og unge med kronisk og alvorlig sygdom hjælpes til at få uddannelse og en bedre hverdag.

”Det behøver ikke være stort. Men der er brug for en national enhed, som kender alle regler og rettigheder, og som kan rådgive for eksempel skoler om, hvordan de bedst muligt hjælper de unge med somatiske og psykiske sygdomme,” siger Thomas Leth Frandsen.

Det kan være afgørende for resten af deres liv, hvordan vi behandler dem som børn og unge.
Thomas Leth Frandsen, børnelæge
Rigshospitalet

Han minder om, at en skole heldigvis ikke så ofte har alvorligt syge elever, men når det sker, så skal det prioriteres højt at hjælpe de unge.

”Børn og unge, som bliver alvorligt syge, kan have mange gode år foran sig. Vores ønske som samfund er, at de får et liv, hvor de selv kan bestemme, hvad de vil, at de kan bidrage på arbejdsmarkedet og have den samme livskvalitet som alle andre mennesker. Det kan være afgørende for resten af deres liv, hvordan vi behandler dem som børn og unge,” siger Thomas Leth Frandsen.

Danske gymnasier: God idé
Ude på gymnasierne kan ledere, lærere og studievejledere godt have brug for rådgivning om elever med sygdom. Det mener formand for Danske Gymnasier Maja Bødtcher-Hansen.

Hun har selv tidligere over for Gymnasieskolen stillet et lignende forslag om et centralt rådgivningscenter, som skolerne kan bruge. Og derfor bakker hun også fuldt ud op om forslaget om et nationalt sekretariat, som Thomas Leth Frandsen foreslår.

Maja Bødtcher-Hansen

Formand
Danske Gymnasier

”Hvis vi får en ansøgning fra en elev med en kronisk sygdom, vil det være godt, at vi kan ringe og få rådgivning og høre om erfaringer fra andre institutioner,” siger Maja Bødtcher-Hansen.

Skolerne og lærerne kan og skal ikke være eksperter i sygdomme, men det betyder også, at det i dag kan være op til eleverne og deres forældre at klæde skolerne på i forhold til at forstå elevens sygdom.

”Det bør ikke være de unges ansvar at formidle, hvad deres sygdom betyder. Derfor er det også godt, at skolerne kan trække på nogle eksperter,” siger Maja Bødtcher-Hansen.

Håndtering af fravær kan blive bedre
Et centralt sekretariat ville også kunne rådgive skolerne om, hvordan de håndterer fravær.

Det gør indtryk på Maja Bødtcher-Hansen, når unge med sygdom fortæller, at fravær stresser dem.

”Vi hører, at det kan ramme syge elever hårdt, når de får en besked fra skolen om, at de har for meget fravær. Jeg vil gerne sammen med andre organisationer tænke nye måder at håndtere fravær for elever med sygdom og bære dem med ind i de nye reformer af gymnasier og epx,” siger Maja Bødtcher-Hansen.

Jeg tror desværre ikke, at der er så stor viden og opmærksomhed på, hvilke forpligtelser man som skole har.
Lotte Klein, formand
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening

Lotte Klein

Formand
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening

Studievejledere ønsker mere oplysning
Et nationalt sekretariat, som kan rådgive skolerne, er en god idé, men det er måske ikke nok til at få udbredt viden om området til skolerne.

Det mener Lotte Klein, som er formand for Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening.

”Jeg tror desværre ikke, at der er så stor viden og opmærksomhed på, hvilke forpligtelser man som skole har over for en elev, som rammes af sygdom. Derfor kunne det være godt også at lave en oplysningskampagne og sætte fokus på, at skolerne eksempelvis skal tilbyde sygeundervisning til de unge,” siger Lotte Klein.

Hun mener, at pilen peger på ledelserne på skolerne i forhold til at tage opgaven på sig.

”Vi kan som studievejledere ikke sidde og tilbyde sygeundervisning til en syg elev. Det kræver lærerkræfter og planlægning, og den opgave ligger hos ledelsen. Ledelserne bør lave et set up, så studievejlederne ved, hvad de skal gøre, når de står med en elev med kronisk eller alvorlig sygdom,” siger Lotte Klein, som peger på, at et nationalt sekretariat ville være oplagt til at hjælpe ledelserne på skolerne med den opgave.

Kommunerne: Svært at finde rundt i regler
Kommunernes Landsforening (KL) kan også godt se et behov for et nationalt sekretariat, som kan støtte børn og unge med alvorlig og kronisk sygdom.

”I kommunerne og på landets folkeskoler er vi selvfølgelig dybt optagede af, hvordan man bedst kan støtte de børn og unge, der slås med alvorlig kronisk eller akut sygdom. Det handler selvfølgelig om skolernes sygeundervisning, men også om, at de unge og deres familier kan finde de rette støttemuligheder dér, hvor de får behandling,” skriver kontorchef i KL Kristine Wiberg Plougsgaard i en mail til Gymnasieskolen.

”Vores oplevelse er også, at børn og unge med alvorlig sygdom og deres familier desværre kan have svært ved at finde rundt i regler og rettigheder. Derfor er hensigten med et nationalt sekretariat med viden og vejledning bestemt også god,” fortsætter hun.

Hun understreger dog, at man må se på, hvordan et eventuelt sekretariat skal organiseres og spille sammen med både dem, der har behandlingsansvaret og med uddannelsesinstitutionerne, før KL kan tage endelig stilling.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Uddannelsespolitik

    Hjernetumor har smadret Tobias' helbred - firkantet lov gør det svært at tage drømmeuddannelsen

  • Fokus
    Uddannelsespolitik

    Nu reagerer politikere – unge med sygdom skal sikres uddannelse

  • Fokus
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Ida og andre kronisk syge unge møder forhindringer for at få en uddannelse

Indhold Kronisk og alvorligt syge elever

Kronisk og alvorligt syge elever har ofte sværere ved at tage uddannelse. Eleverne har flere rettigheder og muligheder for støtte. Det er dog ikke alle elever, som modtager den hjælp de har brug for.

Gymnasieskolen sætter fokus på kronisk og alvorligt syge på de gymnasiale uddannelser.

  • Kapitel 1

    Han hjælper alvorligt syge gymnasieelever og er ikke imponeret af skolerne

  • Kapitel 2

    Marie-Louise er for syg til en hel skoledag: Afhængig af støtte og sygeundervisning

  • Kapitel 3

    Daniel og Noah er udfordret af sygdom og fravær – det er der plads til på denne skole

  • Kapitel 4

    Ida og andre kronisk syge unge møder forhindringer for at få en uddannelse

  • Kapitel 5

    Hjernetumor har smadret Tobias’ helbred – firkantet lov gør det svært at tage drømmeuddannelsen

  • Kapitel 6

    Nu reagerer politikere – unge med sygdom skal sikres uddannelse

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater