Mange gymnasielærere danner par med kollega
shutterstock_63826177

Mange gymnasielærere danner par med kollega

Der er mange gymnasielærere, der danner par. Faktisk er det hver ottende medlem af GL, der deler adresse med en kollega.

Hvis du i morges vågnede op ved siden af en af dine kolleger, så fortvivl ej. Du er ikke alene. Det samme gjorde 12 procent af Gymnaskolernes Lærerforenings (GL) medlemmer nemlig.

En ny undersøgelse viser, at hver ottende medlem af GL deler adresse med et andet medlem.

To af dem er Martin Dan Hansen og Dorthe Fischer Seerup, der begge underviser på Esbjerg Gymnasium.

“Vi kan godt lide at arbejde det samme sted. Det betyder, at vi kender hinandens kolleger og har den samme omgangskreds,” fortæller Martin Dan Hansen, der underviser i matematik og engelsk.

Hans kone supplerer:

“Samtidig er stedet stort nok til, at vi kan have hvert vores arbejdsliv. Det er ikke altid, at vi ser hinanden, når vi er på arbejde,” siger biologi- og biotechlærer Dorthe Fischer Seerup.

Faglig sparring
De to mødte hinanden igennem fælles venner, mens Dorthe Fischer Seerup stadig gik i gymnasiet. Det er dog et tilfælde, at de sidenhen blev gymnasielærere. Ingen af dem havde ambitioner om at skulle undervise, da de startede på universitetet.

Det er til gengæld ikke et tilfælde, at de arbejder sammen.

“Jeg arbejdede på handelsskolen og blev spurgt af gymnasiets rektor, om jeg ikke ville komme over til dem. Jeg sagde til rektor, at Dorthe også gerne ville arbejde på gymnasiet, og da der så blev en stilling ledig, så ringede han.”

At de arbejder samme sted betyder også, at de kan udnytte hinanden fagligt.

“Vi taler meget om alt muligt fra skolen. Selvfølgelig snakker vi nogle gange om arbejdsforhold, ledelsen, elever og kolleger, men vi bruger også hinanden til faglig sparring,” fortæller Martin Dan Hansen.

Dorthe Fischer Seerup giver et eksempel:

”Vi har en god faglig sparring derhjemme. Jeg har naturvidenskabeligt grundforløb, så er det rart at vide, hvad de kan i matematik. For eksempel skulle nogle af 2. g’erne for nylig lave blodtypebestemmelser, hvor de skulle regne ud, om fordelingen i klassen er den samme som i befolkningen. Der hjalp Martin mig med at formulere øvelsesvejledningen.”

Holder det ikke hemmeligt
Martin Dan Hansen og Dorthe Fischer Seerup er ikke det eneste par på deres gymnasium, og de forsøger ikke at skjule, at de er sammen.

“Der er ikke så mange elever, der ved det. Det er ikke sådan, at vi holder det hemmeligt, men vi har for eksempel ikke det samme efternavn. Men fordi vi bor i en lille by, hvor der også bor nogle af vores elever, så er der selvfølgelig nogle, der ved det,”  fortæller Martin Dan Hansen.

Generelt har de to svært ved at finde problemer ved at arbejde sammen.

“Fordi vi har små børn, skal vi nogle gange involvere bedsteforældre og babysittere, fordi vi går til aftenmøder samtidig. Det er det eneste, jeg kan pege på,” siger Dorthe Fischer Seerup og tilføjer med et smil:

“Det har jo også den fordel, at man er sikker på at få en med hjem fra julefrokosten.”