Annonce
Skip to content
Artikel
Lektiekrisen i gymnasiet: “Så står man ved tavlen, og der sker bare ikke noget”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse BNP Brobygning campus Corona
  • Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP
  • Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima
  • Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision
  • Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst
  • Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn
  • Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum
  • Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
24. juni 2025

Lektiekrisen i gymnasiet: “Så står man ved tavlen, og der sker bare ikke noget”

Undervisning Lektier
Indhold
Tekst_ Ida Abildtrup
Illustration_ Martin Klein
Link er kopieret

Eleverne er udfordrede, når det kommer til lektielæsningen. Det fortæller tillidsrepræsentanter og uddannelsesledere. De oplever, at den manglende lektielæsning ændrer på undervisningen.

 

Nogle elever svarer kun på de lette spørgsmål, andre har pludseligt et akut behov for vand, og atter andre bruger ChatGPT i smug. Strategierne er mange, når eleverne skal dække over, at de ikke har læst lektier til timen.

Og undervisningen bliver nødt til at ændre sig, når eleverne ikke har læst. Det fortæller Anders Juul Hylle, som underviser på Aarhus Gymnasium – HTX og EUX, hvor han også er tillidsrepræsentant. Han gennemgår ofte lektien på tavlen for at sikre sig, at alle har forstået de vigtigste elementer.

”Det er det mest frygtelige at undervise, når eleverne ikke forstår, hvad man snakker om. Det er simpelthen så dødt, så står man ved tavlen, og der sker bare ikke noget,” forklarer Anders Juul Hylle.

Der er tit en stor del af hans klasser, som ikke har læst deres lektier til timen. Anders Juul Hylles indtryk er, at det ikke kun er ham, som savner, at eleverne læser lektier. Det gør hans kolleger også.

”Især når man sidder til eksamen, kan man tydeligt se, hvem der har læst lektier i løbet af skoleåret, og hvem der ikke har læst,” siger Anders Juul Hylle.

Pernille Dahl, som er uddannelsesleder på Brønderslev Gymnasium og HF, kan godt genkende, at undervisningen ofte ender med at tage højde for, at flertallet nok ikke har læst lektier.

”Som lærer kan man godt blive opgivende, når man underviser ud fra, at en del af eleverne ikke har læst. For så bliver undervisningen mere og mere meningsløs,” siger Pernille Dahl.

Hun understreger, at det kan være meningsfuldt at arbejde med elevernes motivation, men at omfanget af dette arbejde godt kan være overvældende.

Forskellige faglige traditioner
Pernille Dahl fortæller, at udfordringen ved lektielæsning jævnligt er oppe at vende i de forskellige klasseteam på skolen. Og selvom samarbejdet normalt fungerer godt, så bliver det ofte svært, når det handler om lektier.

”Af en eller anden grund er det utrolig svært at få lavet et lærersamarbejde omkring lektierne. Man kan sagtens samarbejde om skærme i timerne og lignende problematikker. Men når det handler om lektier, så har lærerne har meget forskellige faglige traditioner,” forklarer Pernille Dahl.

Light Beige Minimal Three Steps Instagram Post (8)

Hun mener, at der blandt eleverne er en udbredt forståelse af, at man ikke behøver at læse lektier til timerne.

Det har hun blandt andet set, når hun som uddannelsesleder er med i brobygningsforløb med grundskoler. Her taler eleverne fra gymnasiet ofte om, hvordan de skriftlige opgaver kan være svære, men fortæller samtidigt meget åbent om, hvor få lektier man egentlig behøver at læse fra dag til dag.

”For mange af dem er læselektier bare noget, der står i Lectio. Det er ikke noget, man skal,” forklarer hun.

På Brønderslev Gymnasium og HF havde de meget fokus på lektielæsning, da de begyndte at modtage elever, som kom fra de såkaldte lektiefrie årgange fra folkeskolen. Men som tiden er gået, er der også andre problematikker, for eksempel kunstig intelligens, der tager fokus fra indsatsen med lektielæsning.

”Nu er det blevet vores dagligdag, at læreren sidder med en klasse, hvor kun en fjerdedel har læst,” siger Pernille Dahl.

Demotiverer vi de fagligt dygtige elever?
Undervisning, som bliver indrettet efter, at en del af klassen ikke har læst, går ud over de elever, som er fagligt dygtige og læser deres lektier. Balancen er ifølge Anders Juul Hylle ofte svær at finde, for der er nogle grundelementer, som alle skal forstå.

”Jeg er nødt til at fokusere på gennemgang af lektien for at sikre mig, at alle er med. Og det går jo ud over dem, der har læst. De synes virkeligt, at det er træls,” siger han.

Problematikken om, hvor meget man skal gå ud fra, at eleverne har læst, når de møder op til undervisningen, er svær, synes Jonas Bejer Paludan, som er lærer og tillidsrepræsentant på Roskilde Gymnasium.

”Jeg prøver at give lidt mindre for, men der skal også være plads til de fagligt dygtige elever. Jeg gennemgår aldrig hele lektien, for så vil der være nogle af de dygtige elever, som står af,” forklarer Jonas Bejer Paludan.

Mange er ikke trænede i at læse fagtekster.
Jonas Rasmussen, uddannelsesleder
Niels Brock

Han prøver at variere undervisningen og synes eksempelvis, at det kan give god mening, at de fagligt stærke elever forklarer de ikke helt så fagligt stærke elever noget af lektien.

Samtidigt synes han også, at det er værd at fremhæve, at der er stor forskel på eleverne i 1.g og eleverne i 3.g. For mens undervisningen i 1.g ofte er mere håndholdt, så kan han klart se, at eleverne bliver mere selvstændige i 3.g.

Tid til et spil Uno
Mange elever har svært ved at læse lange tekster og fordybe sig. Den digitale udvikling med konstante notifikationer på smartphonen har blandt andet skubbet til den udvikling. At folkeskolereformen flyttede lektierne væk fra hjemmet og ind på skolen har heller ikke gjort det bedre.

Den udvikling har flere eksperter beskrevet i en tidligere artikel i gymnasieskolens serie om lektielæsning.

Læs: Er lektier en uddøende race i gymnasiet? 3 forskere er bekymrede

Udviklingen kan Pernille Dahl også genkende fra sit gymnasium.

”Eleverne har ikke lært at sætte sig ned og koncentrere sig om noget selv,” siger hun og forsætter:

”Lektiefrie folkeskoler har på ingen måde hjulpet os. Eleverne har simpelthen ikke lært, hvordan man går til en tekst.”

Springet mellem grundskole og gymnasiet er også et, som de kan mærke på Niels Brock i København. Det fortæller uddannelsesleder Jonas Rasmussen.

”En del af eleverne har svært ved at læse længere og mere komplekse tekster, og mange er ikke trænede i at læse fagtekster,” forklarer han.

Derfor har læsevejlederen, som er tilknyttet skolen, udarbejdet anbefalinger til, hvordan lærerne kan stilladsere lektierne, og efter sommerferien vil skolen arbejde strategisk og langsigtet med, at eleverne bliver mere sikre tekstlæsere.

Animation01_Stol

Han fortæller også, at skolen har fokus på at mindske forstyrrelser fra mobiler og computere. For når notifikationerne tikker ind, kan elevernes koncentration og fordybelsesevne blive udfordret.

Dette har i samarbejde med forsker Dorte Ågård ledt skolen til en mere analog tilgang, hvor skærmen er et tilvalg i samarbejde med læreren og ikke noget, man automatisk vælger.

Derfor blev der også i foråret indkøbt flere fysiske bøger og andre analoge læringsmidler, så computeren ikke nødvendigvis er i fokus. Samtidigt har Niels Brock også skærpet deres mobilpolitik.

”Efter sommerferien skal eleverne aflevere mobilen om morgenen, og de får den først tilbage, når de går hjem,” fortæller Jonas Rasmussen.

Det har også ledt skolen til at indkøbe en masse spil til eleverne, så de i frikvarterne kan spille alt fra Uno til fodbold. På skolen håber man, at det vil lede til mere bevægelse og socialt samvær væk skærmene.

Den svære ungdom
Arbejde, venner, lektier, fritidsinteresser og familie. Jonas Rasmussen remser op, hvad eleverne bruger deres tid på, når de ikke er på skolen. Han fortæller, at han oplever, at de unge har store forventninger til sig selv i forhold til, hvad de skal kunne, og hvad de skal kunne nå.

Det samme fortæller Pernille Dahl. Hun peger blandt andet også på, at mange elever efter coronaårene med hjemsendelse har det svært.

”Vi har nogle årgange, som har det rigtig svært. Ansvaret for, at undervisningen lykkes, ligger hos læreren, mere end den før har gjort,” siger hun.

Pernille Dahl fortæller, at hun selv har haft succes med en meget lærerstyret undervisning baseret på fællesskabende didaktik, når hun underviser i religion.

Jeg er bekymret for elevernes studiekompetencer på de videre uddannelser.
Pernille Dahl, uddannelsesleder
Brønderslev Gymnasium og HF

Dog er hun også opmærksom på, at hun som uddannelsesleder kun har én klasse modsat lærerne, som skal være meget på i mange timer for at kunne få denne slags undervisning til at fungere. Behovet for den slags undervisning er ifølge hende blevet større.

”Hvis jeg tænker 10 år tilbage, så når vi på ingen måde det samme, som vi før har gjort. For 10 år siden kunne jeg sagtens give dem en korantekst for, det kan jeg ikke mere,” siger Pernille Dahl.

I stedet bliver en lidt sværere tekst, som eksempelvis en korantekst, læst ovre på skolen. Det betyder helt konkret, at eleverne får læst mindre, og undervisningen bliver begrænset.

”De skal nok komme videre i livet, selvom de kun har læst fem siders korantekst i stedet for 10. Men jeg er bekymret for elevernes studiekompetencer på de videre uddannelser, hvor man skal læse 100 sider på engelsk til næste forelæsning,” mener Pernille Dahl.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    Er lektier en uddøende race i gymnasiet? 3 forskere er bekymrede

  • Fokus
    IMG_1508-kopi-scaled-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    Lektierne blev droppet, og karaktererne steg

  • Laerer-i-klasse-undervisning.-VUC-1-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Lærere undlader at undervise i kontroversielle emner

Indhold Lektielæsning under pres

Læser eleverne lektier? Og hvad betyder det for undervisningen, når de ikke gør?

Både lærere og forskere mener, at undervisningen bliver udfordret, når eleverne ikke læser lektier.

  • Kapitel 1

    Er lektier en uddøende race i gymnasiet? 3 forskere er bekymrede

  • Kapitel 2

    Lektierne blev droppet, og karaktererne steg

  • Kapitel 3

    Lektiekrisen i gymnasiet: “Så står man ved tavlen, og der sker bare ikke noget”

  • Kapitel 4

    “Ti minutters lektielæsning er bedre end ingenting”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater